Star Wars termisk Detonator 3d tryckt (2 / 2 steg)
Steg 2: Elektronik: belysning och ljud
Med hjälp av belysning och ljud på en prop verkligen tillför den extra dimensionen och ger saker till liv, termisk sprängkapseln är inget undantag.
För att återskapa effekterna kommer vi använda följande objekt:
- PICAXE mikrokontroller
- 3 x gul lysdiod 2.1v framåt spänning
- 1 x röd lysdiod 2.1v framåt spänning
- 1 x 4 k 7 Resistor
- 4 x 120Ω motstånd
- 1 x 100nf kondensator
För att återskapa ljudeffekter kommer vi använda följande objekt:
- Adafruit FX Mini ljud ombord
- Adafruit 2.8W klass D ljud Amp
- Visaton K50 8Ω högtalare jag skulle rekommendera att använda en liten profil högtalare för att spara utrymme
Alternativt Adafruit också har ett kombinerat ljudkort och amp, men beståndet är begränsad eftersom jag anser att artikeln kan har upphört.
Hela är drivs med hjälp av en 4.5V batteri källa, jag använde 3 x AAA-batterier för att testa och dessa ersätts med 3 x N batterier i slutmontering att spara utrymme.
Församling
Kretsen är monterad enligt den schematiska tillhandahålls. På/av växlingen uppnås med en NC (normalt sluten) roller växel. När det övre skjutreglaget är gled tillbaka till avslöja den röda lysdioden, öppnas växeln roller. Detta stänger banan, aktivera ljus och ljud.
Blinkande lampkombinationen och PICAXE
De gula blinkande lamporna på framsidan av sprängkapseln är utformade för att replikera mönster och tidpunkten för film prop. Det bara visas på skärmen i ROTJ i några sekunder så i början av ljusmönstret replikeras från filmscener, resten av mönstret är hämtat från Master repliker prop. Här lampkombinationen uppnås med hjälp av en PICAXE mikrokontroller, ges koden jag använde för att programmera chip nedan. Jag råkade ha en reservdel 18 pin PIC till hands men att spara utrymme jag skulle rekommendera att du använder en 8-pin chip istället.
Main: < br > hög b0
låga b1
låga b2
Pausa 2000
hög b0
hög b1
låga b2
Pausa 2000
hög b0
låga b1
hög b2
Pausa 2000
låga b0
hög b1
hög b2
Pausa 2000
låga b0
hög b1
låga b2
Pausa 2000
låga b0
låga b1
hög b2
Pausa 2000
hög b0
hög b1
låga b2
Pausa 2000
låga b0
hög b1
hög b2
Pausa 2000
gå till största
Adafruit soundboard är förvånansvärt lätt att programmera. Utlösare ställs genom att helt enkelt ge ljudfilen, med ett filformat för namn som motsvarar växeln relevanta trigger. För mer information Följ tutorial på Adafruit. Jag har endast utnyttjas den huvudsakliga detonator-effekten, men det är också möjligt att lägga till ytterligare effekter (alltså detonator explosion när stöttan skakas) genom tillägg av tilt växlar etc.
Som ett alternativ till adafruit ljudkort kan du också använda en PlecterLabs styrelse som är förinstallerade med en termisk Detonator ljud teckensnitt som innehåller olika andra effekter och funktioner.
Den mest komplicerade delen av slutmontering är faktiskt att få allt att passa, var lika försiktiga som möjligt med kabellängder vid lödning allt tillsammans, du vill minimera onödig användning av rymden som det blir mycket snäva in där!
Observera att jag inte har inkluderat termisk detonator ljudeffekt ljudfilen som en del av detta instructable som jag är osäker på den upphovsrättsliga statusen. Jag tror att det togs från en Master repliker termisk detonator prop som skapades under licens från Lucasfilm så jag inte är kunna omfördela det öppet :( Om du vänder dig till Google bör du hitta några ljudeffekter som du kan använda.