Steg för steg LCD ledningar (4 bitar läge) och programmering exempel för Arduino (7 / 8 steg)
Steg 7: Förståelse "Hello, World!" med hjälp av LiquidCrystal biblioteket
LiquidCrystal (rs, aktivera, d4, d5, d6, d7) - skapar en variabel av typen LiquidCrystal. Du ombeds att definiera Ardunio stiften LCD-skärmen är ansluten till.I exemplet vi använde definiera uttalanden vill ange pin värden och då kallas LiquidCrystal skulle med definiera värden
#define RSPin 6
#define EnablePin 7
#define DS4 9
#define DS5 10
#define DS6 11
#define DS7 12
#define LCDColumns 16
#define LCDRows 2
LiquidCrystal lcd (RSPin, EnablePin, DS4, DS5, DS6, DS7);
börja (kolumner, rader) - anger dimensioner (bredd i coolumns) och höjd på rader i displayen. I detta exempel använder jag en 16 tecken med 2 raders display. Vi använde definiera uttalanden om du vill ange dessa värden och kallas begin() i rutinen setup().
#define LCDColumns 16
#define LCDRows 2
...
LCD.BEGIN (LCDColumns, LCDRows);
setCursor (col, rad)- Markören. setCursor(0,0) överst till vänster i displayen
print(data) - skriver texten till LCD, lcd.print ("Hello, World!") skriver "Hello, World!" på skärmen, start vid markörens position