Sten papper sax (4 / 5 steg)
Steg 4: Kodning tid!
Att ha gjort alla anslutningar, skriva vi nu koden för vårt spel som är följande:
int Knapp1 = 7.
int led1 = 1;
int led2 = 2;
int led3 = 3;
int buttonstate1 = 0;
int button2 = 10;
int led4 = 4;
int led5 = 5;
int led6 = 6;
int buttonstate2 = 0;
int Summer = 8.
void setup()
{/ / lägga installationen koden här, om du vill köra en gång:
randomSeed(analogRead(0)); utsäde slumptal
för (int jag = 1, j = 4; jag < 4 & & j < 7; i ++, j ++) //defining utgångsstift
{pinMode (i, matas);
pinMode (j, produktionen); }
pinMode(buzzer,OUTPUT);
pinMode (Knapp1, ingång);
pinMode (button2, ingång); }
void loop()
{
int r1, r2;
buttonstate1=digitalRead(button1); att läsa indata
buttonstate2=digitalRead(button2);
R1=random(1,4); Generera slumptal mellan 1 och 3
R2=random(4,7); Generera slumptal mellan 4 och 6
digitalWrite (r1, hög); utgång till den matchande ledde på digital stift 1-3
digitalWrite (r2, hög); utgång till den matchande ledde på digital stift 1-3
om (buttonstate1 == låg & & buttonstate2 == låg)
{
Delay(50); digitalWrite(buzzer,LOW);
}
medan (buttonstate1 == hög & & buttonstate2 == hög)
{
digitalWrite(buzzer,HIGH); Ange summern till hög genom att trycka på knappen
om (buttonstate1 == låg & & buttonstate2 == låg)
{
Break;}
buttonstate1=digitalRead(button1);
buttonstate2=digitalRead(button2);
}
digitalWrite (r1, låg);
digitalWrite (r2, låg); }