Styra din NES genom rörelse! (4 / 5 steg)
Steg 4: Ladda upp th skiss till din Arduino
Ladda ner skissen från länken nedan och ladda upp den till din Arduino. Igen, gärna Redigera koden. Koden visas också här.Arduino väntar en byte från Bluetooth-modulen, om byte matcherna med en knapp befalla arduino kommer att dra det klämmer fast låg på 4021 (NES controller knapparna är aktiva låg).
#include < SoftwareSerial.h > void loop() {
SoftwareSerial softSerial (4, 11); RX är på stift 4
int incomingByte = 5;
int A = 8.
int vänster = 2;
int rätt = 3;
int start = 7.
void setup() {
softSerial.begin(9600);
pinMode (A, utgång);
digitalWrite (en, hög); knapparna är aktiva låg
pinMode (höger, OUTPUT);
digitalWrite (höger, hög);
pinMode (vänster, utdata).
digitalWrite (vänster, hög).
pinMode(start,OUTPUT);
digitalWrite(start,HIGH);
}
om (softSerial.available()) {
incomingByte = softSerial.read();
om (incomingByte == 0) {
digitalWrite (en, låg);
Delay(500); A-knappen måste en viss fördröjning annars det brukar upptäckas av NES
digitalWrite (en, hög);
}
om (incomingByte == 1) {
digitalWrite (vänster, hög).
digitalWrite (höger, låg);
}
om (incomingByte == 2) {
digitalWrite (höger, hög);
digitalWrite (vänster, hög).
}
om (incomingByte == 3) {
digitalWrite (höger, hög);
digitalWrite (vänster, låg).
}
om (incomingByte == 4) {
digitalWrite (start, låg);
Delay(200); Samma sak gäller för start-knappen
digitalWrite (start, hög);
}
}
}