Styra en Furby med Arduino (eller andra mikrokontroller) (9 / 9 steg)
Steg 9: Tillägg: Circuit Bending
Den mörka konsten av Furby engineering!
De flesta krets-bockning sker utan någon kunskap om var effekten kommer ifrån. Praktiker bokstavligen ansluta slumpmässiga punkter tillsammans. Det innebär ganska ofta de flyttar elektrisk ström till känsliga transistorer inuti integrerade kretsar i riktningar och kvantiteter som inte förutsågs av formgivarna.
Vad betyder det? Så småningom dessa anslutningar kommer att steka insidan av Furby. I de flesta fall detta anses acceptabelt - Furby (eller annan leksak) är i princip skräp, och praktiker ger leksaken ett nytt liv.
Med tillräckligt analys, bör det dock vara möjligt att bakåtkompilera en Furby (eller någon annan leksak) få dessa konstiga effekter och inte bryta enheten. Jag säger bara ". Naturligtvis, vid den tidpunkten, kan det vara enklare att designa en ny enhet från början, men kom igen! Har viss stolthet i utförande här, människor!
Med det ranty förbehållet i åtanke finns det många mer resurser tillgängliga online.
Till exempel, kolla in http://circuit-bent.net/furby-bending-tutorial.ht...
Här är några populära punkter, som sammanfattas av Kevin Rees och Patch wrangler .
Från lapp Wrangler, som upphakning av dessa punkter till en datormus:
- Den gemensamma punkten på furby (+ V) ansluter till gemensamma på mus ombord via vit tråd.
- Glitch peka vänster musknapp via brun tråd.
- Slinga 1 poäng till centrum musknapp via grön kabel (leda en). Detta är det bättre loop, nästa gång flytta den till höger knapp
- Slingan 2 punkt till höger musknapp via gula sladden (leda en).
- Reset switch på ena sidan av scroll kopplat via grön kabel (leda två).
- Reset switch till andra sidan av scroll kopplat via gula sladden (leda två).