TechnoTrombone - Trombon handledare med Neopixels (8 / 9 steg)
Steg 8: Lysa upp Neopixels
Alla genomförandet för att lysa upp den Adafruit Neopixel strippen är i filen strandtest.py.
I detta genomfört vi vissa animeringar som användes för att avgöra om en person spelar rätt frekvens relaterade till en anteckning.
Dessa animeringar inkluderar:
Fast blått: turnOnBlue()
Snabb gult blinkande: mostAccurate()
Långsammare gult blinkande: moreAccurate()
Långsammaste gult blinkande: leastAccurate()
Färgerna vi valde var blå och gul men om du vill du kan välja valfri färg.
Om du vill ändra färgschema, del av koden du skulle behöva ändra är "färg = Color(255,255,0)" i varje animation funktion. För att ändra färg måste du ingående Color(R,G,B) där R, G och B skulle vara i intervallet från 0-255.
Resten av animation funktioner som är tillgängliga att använda i strandtest.py kom med Neopixel biblioteket.
En matris med tal som visas i koden dessa värden är särskilda frekvenser av noterar att en trombone är kan spela.
Med hjälp av dessa värden skapade vi ett fel godtagande av partitionering varje intervall mellan två toner i åtta avsnitt.
De första och åttonde segment skulle lysa upp blå tala om för användaren att de är på planen genom att funktionen turnOnBlue().
De andra och sjunde segment skulle tändas med en snabb blinkande gult ljus låter användaren veta att de är nära de faktiska anteckningarna genom att funktionen mostAccurate().
De tredje och sjätte segment skulle tändas med en långsammare frekvens av blinkande gul genom att funktionen moreAccurate().
Den fjärde och femte segment skulle lysa upp med långsammaste frekvensen av blinkande gul tala om för användaren att de är det mest bortersta sättet från att träffa antingen anteckningarna genom att funktionen leastAccurate().