The Ultimate Guide för lätt awesome VR panoramor (1 / 21 steg)
Steg 1: en liten bit av teori
Konceptet bakom de sfäriska panoramor är inget komplicerat, är denna teknik tänkt att reproducera i virtual reality (VR) den första person vy i någon riktning i ett visst ögonblick. I enkla ord du måste ta en massa bilder runt på full 360° på horisonten och också upp (zenith pekar) och ner (nadir pekar), och slå samman dem till en enda bild.
Fel visas när du försöker slå samman bilderna tillsammans, verkligen måste de vara skev för att matcha varandra. En programvara kan göra det enkelt, men för att göra att det har att erkänna de identiska detaljerna i olika bilder att överlappa dem. Dessa identiska Detaljer heter "control points" (CP). Ju mer överlappa du sekventiella bilder, mer CP du har. För att vara rättvis är antalet CP inte lika viktig som deras "kvalitet". År sedan jag skapade detta panorama av Milan Galleri att lägga till manuellt 5 CP för varje par 16 bilden, och den slutliga equirectangular bilden kom ut mycket exakt. Ifall du undrade vad equirectangular betyder, denna projektionstyp är det vanligaste sättet i VR att visa en sfär på ett plan, och om du kommer lyckas ladda det i ett panorama viewer det kommer verkligen stöds.
Sy en uppsättning bilder i en enhetlig enda equirectangular bild är helt en matematisk fråga, och det har varit möjligt tack vare insatserna från Prof. Dr H. Dersch (som skapade Panorama Tools) och Andrew Mihal (som skapade Enblend och Enfuse verktyg).
Om du vill studera på djupet i ämnet finns en hel del forum sköts av utbildade personer där du kan hitta riktigt intressanta diskussioner om denna process, är den mest populära panotools.org och www.kolor.com.