Tiny anslagstavla (3 / 7 steg)
Steg 3: programvara
Vi kommer använda partikel webben IDE att skriva och överföra programvaran till fotonen. Jag antar att du redan framgångsrikt har gått igenom registreringen stegen som beskrivs här: att komma igång.
Antar att din Photon är nu anslutna till molnet via din Wi-Fi-kopplingspunkt, behöver vi ett par saker för detta projekt:
1. Lägg till de bibliotek som krävs av våra OLED uppvisning
Eftersom biblioteket kod behövs ändringar, valde jag att inkludera filer i projektet direkt i stället för "inklusive" dem från webben IDE. Om du vill lägga till ett bibliotek, klicka på de små + -ikonen överst höger på bygga IDE och skriv in namnet (ADAFRUIT_GFX eller ADAFRUIT_SSD1306). Detta kommer att skapa ett par filer (.cpp och .h) där du kan klistra in varje fil. Du bör sluta med 5 totalt, .ino ansökan och 4 biblioteksfiler. De ändringar står för det faktum att vissa bibliotek och funktioner redan definierats för fotonen och även för att ändra I2C basadress för visningen (vi använde 0x3C krävs för denna display).
2. skapa ett moln funktion
För att skapa en funktion som kan anropas avsides från en smartphone över internet, kommer vi att förklara den som sådan under installationen:
Spark.function ("SetReminder", SetReminder);
Här förklarar vi en funktion som kallas "SetReminder", som anropar funktionen SetReminder definieras i vår tinymessageboard.ino kod. Koden för denna funktion är mycket enkel:
int SetReminder (String meddelande) {
ClearMessage(0);
om (message.length() > 0)
showMsg (0, meddelande);
}
där 0 är "line" nummer. På samma sätt kommer vi lägga till ett par andra funktioner, SetWeather och SetSurf att fastställa avlägset temperaturen och rapporten surf för idag.
Koden är kopplad.