Touch fästis (3 / 6 steg)
Steg 3: Beräkning av pekskärmen
Beräkning av pekskärmen är också ett tidskrävande arbete, eftersom du har att dela upp pekskärmen i 64 områden och varje område styr en LED. Och hela beräkningen kan beskrivas i tre steg:
1. installera arkivet av pekskärmen till Arduino. Du kan hämta biblioteket från AdaFruit.com, och också jag bifogade biblioteket här. Efter installerande biblioteket, kan du köra koden jag lägger här om du vill testa pekskärmen. I grund och botten koden kan visa tre värden på pekskärmen: p.x för X-axeln, p.y för Y-axeln, och p.z för tryck du ge för skärmen.
2. eftersom en ledde matrisen styrs av fyra marker och varje chip styr 16 lysdioder, rekommenderar jag klyftan på X-axeln i fyra lika stora delar. Och i detta fall, jag vill ha ett visst område att återställa matrisen, så jag upp X-axeln i fem lika delar.
3. för varje enskilt område, kan du göra 16 lika områden med 2 rader för X-axeln och 8 kolumner för Y-axeln.