TrumChuk - digitala Instrument prototyp (4 / 5 steg)
Steg 4: programmering
Nödvändig programvara:
Pure Data Extended - http://puredata.info/downloads/pd-extended
Arduino IDE - http://arduino.cc/en/Main/Software
All källkod är tillgänglig här https://github.com/NuggyBum/TrumChuk och är gratis att använda under GNU GPLv3 licens.
TrumChuk använder Pure Data (aka Pd) en öppen källkod grafiskt programmeringsspråk att generera dess ljud och koden för Arduino kommer att behöva laddas upp via Arduino IDE.
När du har installerat båda bitar av nödvändig programvara:
Setup:
Överför TrumChukArduino.ino till Arduino via IDE.
Spela upp TrumChuk:
Anslut Wii Nunchuk till TrumChuk hårdvara.
Anslut USB-kabeln till datorn från TrumChuk.
Load TrumChukIO.pd, välj port nummer med radio rutan och klicka på ansluta (göra säker pd är ansluten till /dev/tty.usbmodem1d11).
Ladda TrumChukSynth.pd
Aktivera DSP genom att klicka på knappen märkt DSP och klicka sedan på "generera New Wave", outWave matrisen ska uppdatera med en vågform.
Välj mellan TrumChuk kartläggning eller Trumpet mappningen.
**-knappen 1 är närmast knappen till spelaren, knapp 4 är tummen knappen **
Mappning av TrumChuk:
A = 1 0 0 0, A # = 1 0 0 4, B = 0 2 0 0, C = 0 0 3 0, C# = 0 0 3 4, D = 1 2 0 0, D # = 1 2 0 4, E = 1 0 3 0, F = 0 2 3 0, F # 0 2 3 4, G = 1 2 3 0, G # = 1 2 3 4
Mappning av trumpet:
A = 1 2 0 4, A # = 1 0 0 4, B = 0 2 0 4, C = 0 0 0 0, C# = 1 2 3 0, D = 1 0 3 0, D # = 0 2 3 0, E = 1 2 0 0, F = 1 0 0 0, F # 0 2 0 0, G = 0 0 0 4, G # = 0 2 3 4
Lycklig Trumming!