Turners kub - en nybörjare CNC fräsning Project (1 / 4 steg)
Steg 1: Steg 1 - skapa en perfekt kub
Toleransen för kuben måste vara inom.01 inches eller det kommer att vara synligt off.
Skära tomt
Först skaffa dig en bit av aluminium. Det kan vara nästan vilken form men du kommer att behöva få det ungefär 2 "x 2". Detta kan göras med en horisontell och eller vertikal bandsåg. Jag började med 4 "x 8"x2"tomt och gjorde ett snitt på den horisontella bandsågen och sedan igen i hälften på vertikala bandet såg.
Mer vård du ta att få skära raka vinkel desto bättre för senare.
Mäta tomt med passare och få en ungefärlig uppfattning om hur lång tid varje sida är.
Vetter mot kuben
Detta var den svåraste delen för mig; åtgärd klipp två gånger en gång!
Jag började spendera en massa tid att lära sig hur man noll alla axeln av Tormach. Detta bör ingå i den inledande klassen från TechShop och du bör redan vara något bekant med denna process. Var noga med att kontrollera båda ändarna av vise för att leda Y0.00 jag försöka få inom.003 inches vara säker min precision är tillräckligt bra. Glöm inte att redovisa bredden på kanten finder när hitta noll (0,0).
Hitta de två ytor som är den mest parallella och sätta dem mot vice ansikten. Under pjäsen använde jag en uppsättning 1/2" paralleller. På denna punkt det kommer inte göra mycket skillnad och bara om ingen av dina ansikten är fyrkantiga ännu.
Hitta din Z noll genom att starta spindeln och sänka den stänga sedan hoppa stegning tills lite nedskärningar i. Jag använde.002 steg här. Noll ut din Z-axeln. Kom ihåg att varje gång du återställa din bit i den vise du behöver hitta din Z-axeln noll igen. Om ditt ansikte är närmare till färdiga kan du sänka lite utan spindeln flytta tills en bit papper inte längre glider mellan din pjäs och lite, sedan ställa in den på.003 (tjockleken på en bit papper)
Med hjälp av hoppet steg inställningar på din CNC Mill få din spindel om.05 nedan z0 och starta att möta upp i kuben. Jag brukar ta lite vänster och från min pjäs, använda Gcode g0z0x-1y0 för att få lite till z0 då jag skulle hoppa steget till om.05 och hoppa ner ett steg så att du på z-0.05 sedan ställs hoppet steg till.25 och spindeln fart till 7. Börja långsamt och använda override på 50% och arbete därifrån som du får bekväm. Jag skulle manuellt flytta lite fram och tillbaka över hela ansiktet med min stepover aldrig överstiger.25
När min topp är maskinbearbetade platt, mäta toppen till botten och med hjälp av samma ansikten som var emot vice, orientera bit botten upp.
Beräkna hur mycket du behöver ta för att komma till 1.875 inches (sista tjockleken av kuben), hitta noll igen och nedåt på ytan på ca.05-.1 tjocklek max djup i taget. Mät två gånger och kontrollera att du har din matte rätt. Bättre att inse det på några stigar än skruva upp nu. Det finns ingen skam i att lämna kuben ungefär vid 1.925 inches och gör de slutliga dimensionerna när du är säker på att du har din kub ansikten alla vinkelrätt och rengöra.
Upprepa denna process tills du har en perfekt kvadratiska kub på 1,875 att välja de mest fyrkantiga sidorna att sätta mot vice sidor och botten kan du med varje ansikte.
Grattis, är en av de mest utmanande delarna över!
Tips
-Använda några komprimerad luft varje gång du Orientera om kuben vara säker på att det är ingen metall marker mellan vise och paralleller och din kub. En gång chip kan skruva upp hela precisionen.
-Kom ihåg att wack toppen av lappa med en klubba efter att du dra åt vice för att vara säker parallellerna nedan hålls stadigt och tätt vise en gång. Flera av mina misstag kom från stycke rör sig något i vice vid bearbetning.