Ultimate RGB Propeller Display (2 / 13 steg)
Steg 2: LED kretsen
Lamporna drivs med hjälp av en enkel buffring system med hjälp av billiga och glada 74 serie oktalt buffert marker. Det finns några fina LED driver marker nu men om du vet vad du gör och mycket processorkraft i din microcontroller då dessa är inte en nödvändighet.
De lysdioder som jag använde är mycket små SMD typ gemensam anod lysdioder som jag köpte från Farnell. De var dyra men levereras komplett med en lins och ser mycket bra lyste upp. De är också mycket små, jag försökte ursprungligen en uppvisning av 32 lysdioder med hjälp av en mycket större LED och men detta fungerade mycket väl det var lite för stora för att snurra i hög hastighet utan någon säkerhet bur.
För att driva lamporna använder jag 8 data stift från mikrokontroller och en klocka pin. 8 data stiften ansluts till ingången av den första oktala bufferten IC och katoder av första 8 lysdioder. De 8 utgångarna från första buffert IC matas sedan till andra bufferten IC 8 ingångar och katoder av andra 8 lysdioder. Klocksignalen matas alla bufferten ICs så att de alla tar tid tillsammans på samma gång. Med denna teknik du får (8 + 1) * 8 = 72 bitar av kontroll eller 72 / 3 = 24 RGB lysdioder. Om 11 buffert ICs användes sedan går antalet RGB lysdioder upp till 32.
LED anod stiften allt kopplas ihop och sedan matas till avloppet stift en logik nivå P kanal FET. Detta gör att alla lampor att släckas som vi stämpla ut data. Utan FET tenderar du att få lite ljus utsmetad över inre displayen när yttre displayen lyser som är bäst att undvika. Denna svartmålningen effekt visas i bilden.
De röda lysdioderna har en lägre spänning som driver än de gröna och blå kanalerna så motstånden är där för att tillåta färgintensitet förblir enhetlig för alla tre färger.
Naturligtvis du behöver inte använda RGB-ljusdioder, normal lysdioder kommer att fungera lika bra och ger dig 3 x upplösningen för samma antal styrsignaler. Jag är bara en sucker för de vackra färgerna.