Vattennivån (3 / 3 steg)
Steg 3: Använda den!
Här är roligt delen! Sätta lite fysik, några forntida teknik, din egen påhittighet och vissa elbowgrease att arbeta och få din mark planade ut.
Bifoga hinken till något någorlunda fast. Hinken måste bo fortfarande genom hela processen, så hitta någonstans ur vägen och bifoga det väl. Du behöver hinken ska upp från marken lite också, så att vattennivån kommer att läsas mot träet. Jag zip bundna gruvan till en stol och som höll den fortfarande bra, men jag önskade att det hade varit lite högre.
Se till att du inte har några bubblor i dina slangar. Jag lyfte slangen över hinken och dräneras vattnet allt tillbaka i hinken, sedan sänkte sakta det så att slangen var full av färgat vatten med inga bubblor.
Avgöra vilken plats på marken blir din referenspunkt. I mitt fall ville jag ta det hela området ända till den lägsta punkten, så låg platsen var min referenspunkt. Ställa in pinnen på marken på din referenspunkt och se vattennivån i slangen stiger och faller som sätter.
När vattennivån har slutat röra sig, markera pinnen på vattennivån. Det spelar ingen roll om detta på minnet, du bara kommer att använda detta som en relativ mark. Gå nu till en annan plats du vill mäta. Stå minnet uppe och vänta på nivån att lösa. Hur långt är den nya vattennivån från märket du gjort? Det är det vertikala avståndet mellan marken du mätt före och marken du är på nu. Avsätta pinnen och gräva/fyllning som behövs - det är det! Mät runt området och jämna ut marken som behövs. Håll med detta under hela ditt område tills du har fått det allt planade ut.
Ett par saker att tänka:
- Om vattennivån är lägre än din ursprungliga märket, måste du göra den marken lägre att matcha. Om vattennivån är över ditt varumärke, höja marken för att matcha. Detta verkar kontraproduktivt intuitivt på första men logiskt när man tänker på vad som händer: om marken är högre än din referenspunkt, pinnen (med märket) flyttar uppåt medan vattennivån förblir densamma, så vattennivån blir under ditt varumärke. Se anteckningar på bilderna på detta steg för ett exempel.
- Om din hink får flyttas, måste du gå tillbaka till din utgångspunkt och göra en ny markering. Samma sak gäller om ditt vatten avdunstar. Det är en god idé att regelbundet kontrollera tillbaka till din utgångspunkt och se till att vattennivån kommer fortfarande rätt till din mark.
Tack till Dino på Hackaweek för att visa mig hur man gör detta. Kolla in hans video på http://hackaweek.com/hacks/?p=1736 att se hans vattennivån i användning.
Låt mig veta om du har några frågor eller om detta inte är tydligt.