Wearable anslagstavla (1 / 5 steg)
Steg 1: Prototyp krets
Det rekommenderas att prototypen varje projekt på en skärbräda innan lödning allt på ett bräde. Detta projekt är inget undantag. Jag hade inga problem att gå från min prototyp till min skärbräda och det gjorde faktiskt utvecklingen mycket lättare eftersom jag hade tillräckligt många delar att hålla prototyp i takt och sedan använda den för programmering på en full arduino så jag behövde inte hålla igen bränna min ATmega om och om igen. (Jag verkligen behov till få en FTDI programmerare för framtida projekt.)
Den medföljande schematiskt är liknande till vad du ska bygga. Jag kunde inte hitta en fritzing del för ledde matrisen jag använde så jag tog bara en sparkfun en men det är faktiskt 3 färgskärm istället för en enda färgmatris som jag använder.
Jag brydde mig inte att lägga till återställningsknappen eller de lysdioder etc eftersom jag var bara poppar chip från arduino och släppa det rätt på ett dopp uttag. Detta är det enklaste (och laziest) sättet att överföra ett arduino projekt att din egen PCB. Om du vill göra detta på rätt sätt, du lägger ett ftdi huvud och förmodligen också vill ha minst en reset-knapp om du skulle behöva.
Referensmaterial:
studera dessa och du vet bara vad jag ska göra...
Arduino till skärbräda
Arduino fristående
ATmega pinut
Baserat på hänvisningen ovan:
-Sätta din ATmega på din skärbräda först.
-Lägga till oscillatorn i styrelsen mellan stift 9 och 10 i ATmega (var noga med att notera hur chip står inför så du inte sätta dem på fel stift)
-Placera din kondensatorer mellan stiften av oscillator och marken fodra av skärbräda
-Köra linjer från VCC och AVCC stiften på ATmega i positiva rader av skärbräda
-Kör 2 marken stiften från ATmega i marken rader av skärbräda
-Koppla in din batterihållare (utan batterier) till positiva och marken raderna i skärbräda
Från och med nu har du en fullt fungerande fristående arduino. Om du bränner en arduino skiss till denna styrelse bör den fungera exakt som arduino gjorde. Du kan prova det med en blink skiss vara säker på att allt fungerar som det ska. Bara ladda blink på chipet sedan lägga tillbaka på en skärbräda och bifoga en led med motstånd upp till stift 13. Länk till blinka
Obs: du kan behöva bränna bootloader Om din atmega inte redan har den arduino bootloadern på det, kan du behöva bränna en bootloader på den. Du vet att du behöver göra detta om arduino ger dig ett meddelande som "avrdude: stk500_getsync(): inte i synk:..." Detta kan göras med hjälp av en arduino och du kan bara Följ instruktionerna på webbplatsen för arduino.
Nu till vårt projekt...
-Lägga till en presoldered 8 x 8 ledde matrisen MAX7219 ombord i krets med ingångar till bakbord (min har 5 input stift och 5 utgångsstift)
-Kör en bygel mellan den positiva linjen på en skärbräda och VCC pin av 8 x 8 matris ombord
-Kör en bygel mellan raden marken och GND stift 8 x 8 matris styrelsen
-Kör en jumper från D10 av Atmega och CS av 8 x 8 matris ombord
-Kör en jumper från D13 ATmega (SCK) och den CLK pin av 8 x 8 Matrix styrelse
-Kör en jumper från D11 ATmega (MOSI) och buller av 8 x 8 Matrix styrelse
(titta på denna referens för förklaring av SPI)
Du kan nu också lägga till en bluetooth-modul om du vill använda bluetooth för att uppdatera meddelanden. Jag använde en Adafruit BlueFruit EZlink men som jag sagt tidigare, de är lite dyra speciellt för detta.
Anslut bluetooth-modulen och ansluta VCC och GND. Kör sedan TX RX och RX till TX på din skärbräda och bluetooth-modulen. TX = överföra (pin 3 på atmega, RX = ta emot (stift 2 på atmega). Så måste vad överförs till bluetooth tas emot av ATmega och vice versa. VARA säker på att referens din PINOUT i atmega databladet att se till att alla dina stift är korrekt ansluten.
Nu kan du testa din bygga genom att bränna den medföljande arduino skissen på chipet och poppar tillbaka den på en skärbräda. Om allt gick bra har du en serie av flera ikoner satte jag på det visar i sekvens och looping.
Om du har bluetooth-modulen på den... installera Bluetooth Serial Controller på din android. Gå till vyn terminal och skicka en text snöre till enheten. Det bör starta en ticker rullande text du precis skickat. Du kan starta animeringar igen genom att skicka strängen "ani" (utan citattecken).