WEBSD (10 / 12 steg)

Steg 10: Video



Som jag sa i början, jag började detta projekt eftersom jag läste boken:
Programmering PIC 16-bitars mikrokontroller i C: lära sig flyga på PIC 24

I ett av kapitlen visar hur man skapar en sammansatt videosignal (NTSC en PAL) med modulen SPI för pic. Så är här resultatet av att spela med.

----------------------------------------------------------- Video--------------------------------------------------------------
Detta projekt är en följande böckerna sida för sida. Det bästa sättet att förstå djupt vad som händer är att läsa boken. Så för detta kommer jag lämnade bara koden utan förklaring (utom kommentarer i kod).

Innehålla en av folowings i projektet källa i MPLAB:

CleanScreen.c - Tom NTSC ram
TestPatern1.c - mönster för att se om video buffert jag
CornerBox.c - 4 lådor i hörnen, se om alla pixlar visar upp
RandomPatern.c - test av funktionen plotPixel
LineTest1.c - försöker dra en linje
LineTest2.c - Bresenham algoritm för rader
graph1.c - 2D-graf beräknas av pic
graph2.c - 3D-graf, samma som tidigare men trevligare
Mandelbrot.c - Mandelbrotmängden rita i farten

(jag föreslår att du följer för att se hur sak utvecklas)

Sedan sammanställa och bränna på pic att se det fungerar.

--------------------------------------------------- SDPicture ----------------------------------------------------------------
HACKADAY tack för inspiration och förklaring av några saker av detta projekt. Wikipedia har också hjälpt mycket.

Detta projekt bara läsa SD-kortet söker monocromatic, 256 x 192 (skärmupplösning), BMP-filer på kortet.

Än den avkodar det och överföra bilden till video bufferten, Visa dem på TV-skärmen.

Det var baserat på detta projekt från hackaday: digital bild frame
Wikipedia var ytterst hjälpsam att få mig att förstå bitmapp: BITMAPP

-------------------------------------------------------- Games --------------------------------------------------------------
Ett tips i det avslutande kapitlet i boken igång mig. Dubbel buffring kan användas för att göra jämna rörelser på skärmen för saker som spel.

Dubbel buffert är en metod som används av varje grafikkort för att producera grafik. En buffert är Visa på skärmen, medan den andra är att rita. När ritningen är klar växlas buffertar.

Det var det, jag behövde för att bygga ett videospel. Men hur du ansluter några kontroller till denna styrelse, 4 stift skulle inte räcka för en direkt anslutning. En annan bild ansluten via en seriell port skulle vara OK. Men från ett tidigare kapitel av boken jag har gjort några rutiner en ansluta en PS/2 tangentbord. Endast två stift behövs, bara tillämpa motstånd trick för att ändra nivå form 5v till 3.3V (tangentbordet är 5v). 2 stift för tangentbord + 2pins för video, Video tangentbord styrelsen gjordes.

Nu bara valde ett spel, första val orm. Koden är skriven i en top-down mode. En struktur för att hålla ormen variabler, rutiner Rita ormen, rita block av kroppen...
Är trevligt att kontrollera koden för den här.

Det var ett trevligt spel, men flera spelare är bättre. Varför inte åberopa något av klassiker: PONG. Detta var snabb att koden, men behöver fortfarande behöver några polska. Jag hoppas kunna lägga upp en video av dessa videospel.

Se Steg
Relaterade Ämnen