3D utskrift och CNCing konstiga frihandsfigur linser (1 / 8 steg)
Steg 1: Utforma en lins
Utforma bra objektiv är svårt, men konstruktionsarbeten roligt objektiv är lätt! Det hjälper för att se hur en lins design utför inför att få händerna smutsiga med verkliga föremål.
Ray Tracing
Lyckligtvis, datorer är bra på att simulera linser. Alla 3D-modellering paketet med en ray tracing -läge kan du testa ditt objektiv innan du tillverka den.
Det finns många programpaket där ute som ray tracing, inklusive några gratis sådana. Jag valde Rhino och Neon. Det kostar pengar, utan dess T-Splines plugin gör det döda enkelt att utforma smidig lins geometrier. 90-dagars testversion är tillräckligt för de flesta projekt.
Modellering programvara med ray tracing kommer att göra. Du kan använda Fusion 360, mixer, Maya eller vad barnen använder dessa dagar.
Att få ställa in
Läs en handledning för att inrätta en ray-spåras glas material i ditt program. Instruktionerna kan variera beroende på vilken programvara du använder. Jag hittade en Rhino blogginlägg och att använda den.
Inställningarna för dina linser kommer att vara samma som för utom för en sak: brytningsindex. Det visar sig att plast böjs ljuset annorlunda än glas så du behöver för att justera det här värdet.
Måste du ändra brytningsindex på ditt material från 1,52 (glas) till något lämpligare för din lins. Om du följer min fräsning tutorial, använda 1,49 (akryl). Om du är 3D-utskrifter med Vero tydlig, använda 1.63.
Utforma
Nu när du är inställd, börja tillämpa materialet till olika geometrier och se resultaten. Satte en bekant objektet som ett ansikte i scenen som referenspunkt. Ibland hjälper det att börja med en enkel form och deformera den med skulptera verktyg. Jag slängde ihop en kort handledning av min process med T-splines i Rhino här.
Om du är matematiskt orienterade kan du använda olika funktioner för att deformera ytor, eller läsa på matematik av ljus. Om inte du kan prova skulptera en lins för att uppnå ett mål som att göra en persons ögon ser nära varandra.
När du skulptera får deformeringarna konstiga ganska snabbt. Jag skulle rekommendera att göra subtila deformationer innan bli galen.
Här är en video som beskriver processen.