Cykel - drivna arduino vattenreningssystem (med UVC ljus) (5 / 14 steg)
Steg 5: Arduino: vattennivån sensing
För att känna av vattennivån behöver du 2 ledningar och en hex inverter. Eftersom du redan har en LCD-display på din skärbräda, är placering hex omriktaren så det inte stör LCD den svåraste aspekten av detta. Du kan se ett diagram över hur du koppla in hex omriktaren ovan.
En av de två vattennivå kablarna är marken och går till botten av plastflaska, röra flaskan. Den andra kabeln är din input som går på andra sidan hex omriktaren (nära hex) av 1MΩ motståndet. Din andra PIN-kod ska gå till vilken arduino digitala data ingång du selectd (här vi valde "7"). Det första stiftet går till plus på arduino. Sista pinnen går till minus. Om du vill känna mer vatten nivåer, kan du använda extra stift. Vi ville bara känsla när vattnet var nästan tom för möjligheten att stoppa och starta pumpen.
Bilden föreställer ett test med ett litet glas vatten (och en separat krets än den ursprungliga till vänster).
I detta fall anger 5V eller hög kontakt med vatten. Låg anger inget vatten. Sensorn är tillräckligt känslig för att upptäcka huden fukt som "hög".
I idealfallet fungerar vattennivån avkänning med pump inställningarna i den första flaskan, inte ljuset i den andra flaskan. Vi fann att när kablarna är flaskan med UV ljus att det fanns större inflytande till arduino när ljuset var på. Om du inte tänker genomföra pump och första flaskan, utelämna detta, om du inte vill hitta en väg runt störningen (allt fungerar utom arduino LCD displayen när störningen inträffar).
Som vi tänkt detta var ursprungligen att arduino skulle känna av när det fanns inget vatten kvar i den första flaskan, stänga av pumpen och sedan efter en liten fördröjning slå på ljuset i den andra flaskan för en tid. Om du bara planerar att använda ljuset och en flaska är vatten nivå sensorn således inte nödvändigt.