Hydrauliska JudoBots (8 / 10 steg)
Steg 8: Slaget tid!
Arena består av två 10" rutor fördelade sönder av 2" - 4" dras på en bordsskiva (avbildad i videon). Idealiskt bör det finnas ca 6" mellan sidorna av kvadraterna och kanten av bordet.
Spelregler:
- JudoBots börja med rakt mot varandra med fronten på basen röra kanten av torget och armen helt utsträckt.
- På räkningen av tre, kampen!
- Det finns tre sätt att vinna en kamp: flip din motståndare, tryck din motståndare från bordet, eller om din motståndare av en hydraulisk.
- Ett dödläge uppstår när robotar är båda aktiva men inte nå varandra.
- Oavgjort uppstår om båda bots är antingen vänt eller har fallit bort.
- Studenter kan inte röra JudoBot med sin kropp under strid.
- Studenter måste sträva efter att kontrollera deras JudoBot med precision.
Hydrauliskt fel inträffar oftast när kolven är slet ur sprutan. Reparationer är inte så enkelt som att fylla raderna, så betonar vikten av att driva JudoBots med precision. Om du ser en student hänsynslöst drar på sprutan i stridens hetta, kräver en time out. Det är bättre att lägga några sekunder påminna din student att bromsa än att spendera en minut eller två fastställa raden.
Den första tid studenter striden det ser ut som två dåligt programmerade maskiner klumpiga i varandra. Detta är normalt - det tar bara lite övning innan du får kläm på kontroller och grundläggande taktik.