LEGO NXT styrning rover planering och byggande.
Hej det här är de instruktioner och programmering för lego bil.
Jämför hur rover fordonet driver stutar när du använder generator styrningen (Steer_Power program) vs. program-kontrollerade styrningen (styra motoriska program). Kan du berätta skillnaden? Tips: Prova att vrida ratten både långsamt och snabbt. Vad tror du orsakar denna skillnad? Tips: En elektrisk generator är inte 100% effektiv, och vissa El förloras.
När du styra kraftigt åt sidan, kommer du att märka att fordonet inte vända mycket väl, och framhjulen kan börja att glida i sidled. Varför tror du att detta är? Tänk dig Rita cirkulärbanor som alla fyra hjulen försöker följa för att göra en skarp sväng. Vad hindrar dem från att följa de idealiska cirkulärbanor? Om du tar bort den blå peg i främre styrning spaken, som syftar till att begränsa styrvinkeln, kan du göra fordonet försöka styra ännu skarpare, vilket kommer att göra problemet ännu mer synlig. Det finns faktiskt två problem orsakar detta, som förklaras i de följande två utmaningarna.
Ett problem med den design som gör sharp vänder inte fungerar bra är att bakhjulen är båda tvungna att gå i samma hastighet på grund av den solid axel ansluta dem. När du gör en sväng, utanför hjulet behov att rotera snabbare än insidan ratten för att förhindra halka, men solid axel förhindrar detta, och bakhjulen går i samma takt gör fordonet motstå svarvning. Riktiga bilar använder en differential för att lösa detta problem. Det finns faktiskt en LEGO Technic del avsedd för detta, se nedan med kugghjul och axlar på plats som det fungerar för denna lösning. Om du har denna del, kan du försöka ändra fordonet för att lägga till den. Bakre hjulet enhet motorn kommer att vilja driva en av de två redskap integreras i grå differentiell bostäder i stället för antingen axel.
Det är också möjligt men svårt att göra egna differential av andra Technic delar. Om du söker på internet kan du hitta bilder av olika mönster som människor har använt.
Det andra problemet som påverkar styrningen är med framhjulen. Framhjulen är gratis att vända i olika takt, är parallella armen styrning mekanism på detta fordon gör båda hjulen vända på samma vinkel, men detta inte vad du vill för en skarp sväng. Om du styr i en skarp vinkel och titta på framhjulen, kommer du se att de inte är riktade mot rätt vinklar att spåra runt de ordentlig cirkulärbanor behövs. Insidan ratten behov att vända på en högre vinkel så att det kan leda insidan rullar runt en cirkel med en mindre radie än utanför hjulet. En lösning på detta kallas Ackermann styrning, som också används i olika former i riktiga bilar. Att uppnå detta med lego är mycket svårt, men om du söka efter lego Ackermann steering du hittar några idéer. Med hjälp av styrmekanismen för detta fordon, kan du designa din egen autonoma (inte fjärrstyrda) fordon med NXT tegel som styr med programmet kontroll? NXT-projektet programmering.
Klicka här för info.