Skapa ett spel med RPG Maker XP (3 / 4 steg)
Steg 3: Att göra händelser - del ett
I det här steget kommer vi att göra några grundläggande händelser att lägga till vårt spel. Dessa kommer att innefatta:
"Visa text..."
"Visa val..."
"Överföra spelare..."
"Visa Animation..."
"Set flytta rutten..."
"Battle bearbetning..."
"Shop bearbetning..."
"Namn indata bearbetning..."
"Ring menyskärmen..." och
"Samtal spara skärmen..."
Visa Text:
När du gör en händelse "Visa text...", lägger du till text till ditt spel. Detta är ditt mest använda evenemang! Du behöver detta i varje spel. Detta kan tillämpas på en person, så det verkar som att personen talar, eller ibland i början när du skapar en karaktär. Jag kommer att använda exemplet med text tillämpas på en person. Dubbelklicka på någon plats på kartan och markera bilden i mitten av den vänstra sidan. Välj en person som du vill, från listan, än går till botten där det står Trigger. Om det inte är redan inställd på "Händelseknapp", gå och tryck. Gå nu till den stora baren "lista över händelsen kommandon:". Dubbelklicka på det översta fältet som innan, och klicka på det första alternativet som kommer upp, kallas "Visa text..." och Lägg till text." Hej! Här är guiden RPG Maker instructables av Yuzippy!" När du trycker på OK, bör du se detta på händelserna.
Hej! Detta är den RPG Maker instructables av
:: Yuzippy
Lägga till en annan text som säger "Vill du lära dig att placera detta spel?". Nu är vad det ska se ut detta.
Hej! Detta är den RPG Maker instructables av
:: Yuzippy
Vill du lära dig att spela detta spel?
Nu lär vi dig att lägga till val spelare kan välja från.
Visa val:
Efter den sista biten av texten, lägga till en annan händelse. Den här gången välja knappen Lägg till text, "Visa val..." Ett fönster kommer upp, som har fyra rutor. De två första säga ja och nej. Texten i textrutorna blir de val som spelaren ser. Med dessa fyra textrutor, kan du ha många olika saker att välja mellan. Nu tryck på OK, och på skärmen kommer att vara följande:
Hej! Detta är den RPG Maker instructables av
:: Yuzippy
Vill du lära dig att spela detta spel?
Val: Ja, nej
: När [Ja]
: När [nr]
: Gren slutet
Överföra en spelare:
När du spelar ett spel, kommer du att ha flera kartor, så att du kan utforska olika länder eller gå in i byggnader. För att göra detta, måste du ha en andra karta, så högerklicka på "MAP001" och välj "Ny karta...". Tryck på OK och "MAP002" kommer att visas indragen under "MAP001". Placera alla marken du vill, och välj alla platta som du vill ha under "MAP001". Lägga till en händelse i utkanten av "MAP001" och gå till nästa sida och välj "Överför spelare..." Ett fönster kommer upp, och under direkt tillsättning, Välj var som helst på "MAP002". Tryck på OK. Under "Trigger", sätta "Spelare Touch". Nu trycker på F12, och gå till den plats där du skapade händelsen. Du kommer att överföras till nästa karta!
Visa Animation:
Ibland, under ett spel, kommer du att se en filmsekvens. Filmsekvens sig är svårt att göra, men vissa enkla animationer kan visas med hjälp av den Visa animering: teknik. Detta visar en liten animation över tecken huvudet, exempelvis utropstecken eller frågetecken. RMXP kommer med många inbyggda i systemet, men även du kan göra en del själv. Det gör att en person (som kungen från tidigare steg). Lägg till en ny händelse under "Ja" i "Visa val". I händelse kommandon-menyn, gå till den andra sidan. Gå ner 7 på den första kolumnen och markera den. Dyker upp "Visa Animation"! Nu välja "This Event", eller "001: EV001". De är samma sak. Det är som visar animeringen. Du vill kungen att visa animeringen! Så, efter att under "Animation:" Välj "098: EM utropstecken". Nu väljer du Ja till kungen, kommer att ett utropstecken dyka upp!
Här flytta rutt:
Under skapandet av ett spel, kommer inte hela tiden du att ge kontroll över karaktären till spelaren. Liknande under en cutscene, när du vill att din karaktär att gå någonstans. Detta kan uppnås med den händelse "Set flytta vägen..." När du gör detta, måste du först välja den händelse du vill flytta, till exempel ett tecken som du har gjort, eller spelaren själv. För att göra detta för den karaktär du gjort, dubbelklicka på händelsen karaktär och namn den (överst) något, som "flytta karaktär 1". För att använda de tecken du spela med, bara välja namnet under nedrullningsbara fönstret nedan:
1) fick händelsen med kungen. Under de Visa Val > Ja, Lägg till ny händelse "Ange flytta vägen..." Under nedrullningsbara menyn i det övre vänstra hörnet, ska det bara finnas två alternativ som du kan välja mellan att flytta. "Player" och "Denna händelse". För denna tutorial, klicka på "Player".
2) tryck stänga"". Detta gör karaktär ansiktet nedåt. Tryck sedan på "Flytta ner", säger, tre gånger. Det är viktigt att veta skillnaden mellan dessa två.
3) tryck OK, tillämpas, OK. Testa spelet. Din karaktär bör gå ner om han säger ja till konungen.
Slaget vid bearbetning:
Under spelet, finns det vara tider där du vill ha en karaktär att bekämpa ett monster när något händer, kan det röra monster eller säga fel ord till en arg bybo. För att uppnå detta, kan du använda händelsen "Slaget vid bearbetning..." När du gör detta dyker monster upp. Så, till exempel, under kungen händelse, under "När inga" Lägg till ny händelse "Slaget vid bearbetning..." Under soldaten droppa ned menyn, klicka på (eller det kan redan vara markerat) 001: Ghost * 2. Detta kommer att göra två spöken dyker upp, den enklaste monstret att kämpa. Sedan markerar du rutan "Fortsätt även när förlorare". Detta innebär att även om du förlorar kampen, kommer du fortsätta slåss. Du har nu faktiskt lärt sig att kalla ett monster med hjälp av slaget vid bearbetning...
Shop bearbetning:Liknande till händelsen "Slaget vid bearbetning..." denna händelse kommer att göra en affär dyker upp. Detta kan användas när man pratar med olika butiken djurhållare. I detta fall, bara för primat av konungen. Ett fönster kommer upp, med en tom excel-se tabell, med två olika kolumner, bra och pris. Dubbelklicka på det tomma vita utrymmet, och valet av objekt och vapen du har gjort i databasen visas. Om du väljer godan, kan du redigera priset i databasen. Om karaktären har tillräckligt med guld, kan han sedan köpa objektet!
Namn indata bearbetning:Detta var det svåraste för mig när jag först började med XP. Jag ville ha karaktär för att skapa ett namn för deras karaktär. Jag sökte igenom många forum innan jag hittade den här. När du använder namnet indata bearbetning, dyker rutan upp med hela valet av vad du vill namnge din karaktär, till exempel bokstäver och siffror. Detta gör att namnet på din karaktär alltid visas som du angett, till exempel på menyn det namnet kommer att visas i stället för defualt karaktär namn som basilika. Sedan för att uppmana karaktären namnet, under Visa Text... Placera detta: /n [1] och det kommer att ersättas med namnet på namnet indata bearbetning.
Samtal menyskärmen (och) samtal spara skärmen:När du ringer menyskärmen, menybilden dyker upp (vanligtvis måste du trycka på Esc för att göra detta). Detta kan vara bra för att illustrera hur spelet fungerar, visar karaktären inventering, eller färdigheter som de äger. När du kallar spara skärmen, spara skärm vilja öppna (brukar också måste trycka Esc). Detta är användbart innan du gör tecknet bekämpa en ny boss monster eller innan en stor del av berättelsen äger rum.