3D Jack o ' Lantern i MAYA med eld effekt (3 / 5 steg)
Steg 3: Skapa en stam för pumpa
Pumpa måste ha en stam så låter göra en...
1) switch på en framifrån från ortografisk visningsportar med fyra knappen och pumpa åt sidan, och rita en höger tvärsnitt av stam, (se till att dess övre ände är rörande mörka vertikala linjen som är axeln av rotation), även medan du ritar denna kurva hålla i åtanke relativ skala eller storlek på pumpa till sin stam, gör inte hejda för tjock eller för tunn!
2) gör samma steg för stamceller som vi gjorde för pumpa dvs. välja kontroll vertex läge - flytta hörn om inte på rätt position - Välj objekt läge - rotera kurva-öka antalet divisioner - gå till "Skrovet"-läge - Välj alternativ rosa åsar - skala tills det ser tillräckligt bra.
3) inte får ut av "Skrovet" läge, Välj en ring av formhörn midway på stam och klicka på "Rotera" knappen på vänstra panelen. Roterande manipulatorer visas. Gröna roteringshandtaget lite för att ge krånglig utseende. Om du vill kan du skala saker lite (helt valfritt steg men ger en realistisk krånglig utseende att hejda). Få ut av skrovet läge gå i objektet läge.
4) flytta pumpa på det är original placera dvs (0,0,0). Antingen flytta pumpa genom att flytta manipulator eller ange position i kanal låda.
5) Välj stem. I början av statusraden från en rullgardinsmeny Välj "animation" alternativet. Välj sedan skapa deformers-icke - linjär - böj från menyraden
6) i kanal box i ingående avsnitt väljer du "bend1". Satt det är "låg bunden" till "0" och "Kuvert" till "1" och prova olika värden för "Krökning" och "Hög gräns". Välj "Rotera" och välj bend manipulator, rotera det på olika sätt. Se pumpa och härrör från olika vinklar och bestämma vilken stam kurva är bra för pumpa.
och här är det... en komplett pumpa med sin stam...!!! Dags att klippa ett ansikte på den.. .mer kul ahed!