3D speldesign sommar läger klass med AgentCubes (7 / 9 steg)
Steg 7: Dagar fyra och fem: spel tips: första person vy
En massa barn vill använda första-person-view. Tricket är att hålla reda på riktningen agenten står inför med en vinkel variabel, sedan rotera vyn att matcha, och kontrollera vinkeln när du kontrollerar rörelse nycklar. Jag satte koden för detta i styrelsen för alla att använda. Koden är utformad för en agent som av standard ansikten vänster, gillar katten som kommer med AgentCubes. (För andra riktningar, du måste ändra vinklarna i testa vinkel raderna.
- Om nyckeln ←, sedan Rotera av 90 0 0; set angle (vinkel + 90) % 360
- Om nyckeln →, sedan Rotera av-90 0 0; ställa in vinkeln (vinkel-90) % 360
- Om nyckeln ↑ och test vinkel = 0, sedan Flytta ←
- Om nyckeln ↓ och test vinkel = 0, sedan Flytta →
I exemplet i skärmdumpen jag använder ASDW nycklar och jag också kontrollera att det finns ingen vägg i vägen. Pilknapparna är bättre än ASDW, eftersom de kommer att arbeta på en telefon. Detta är en bra undervisning ögonblick när det gäller operatorn modulus (%). Demo för detta är i det här spelet.