3D tryckt reaktion Diffusion mönster (2 / 4 steg)
Steg 2: Skapa mönster & exportera geometri
Det är där saker börjar att få intressant! Vi kommer att generera mönster med hjälp av den stora Scott!?! App. Ladda ner det från här: https://dl.dropboxusercontent.com/u/46826568/apps/GreatScottApp.zip
Här är en snabb uppdelning av den stora Scott!?! App (visas i den andra och tredje bilder). Appen har ett par UI paneler:
Panelen "GREATSCOTT" kan du spara och ladda presets. Den "UPDATE" och "RENDER" växlar kontroll om app uppdatering och rendering RD simuleringen.
Panelen "SYSTEM" innehåller olika kontroller som påverkar utdata geometri, RD system och parametrar.
Knappen "Exportera MESH + MEL" används för att exportera det aktuella läget i simuleringen som en sluten yta mesh med noll volym. Den exporterade mesh kan vara 3D tryck utan ytterligare städa upp eller under inlägget behandling! Förutom den genererade mesh skapas en MEL Script. Detta MEL Script genererar kurvor i Maya, som sedan kan användas för att skapa geometri och/eller andra crazy awesome saker.
Reglaget "bas höjd" används för att kontrollera tjockleken på basen av den exporterade geometrin. Ju större bas höjdvärde, blir ju tjockare exporterade geometri.
Avsnittet "Modell PARAMS" i "systemet" panelen innehåller kontroller som manipulerar simuleringen.
Knappen "Välj bild" används för att välja simuleringens källa indatabilden. Olika bilder kommer att ge olika visuella resultat, så se till att spela med olika typer av bilder. Jag har tagit ett par bilder ovanför och inom mappen tillgångar i datamappen: Data/lager/GreatScottLayer/tillgångar.
Knappen "Återställ" används för att återställa simuleringen och noll ut värdena. Jag skulle rekommendera återställa och randomisera efter att ha valt en ny bild.
Knappen "slumpmässigt" används för att slumpmässigt värdena i simuleringen. Jag likställer att trycka på denna knapp för att skaka en behållare som innehåller två vätskor av olika polaritet och se dem reagerar på varandra och sedan separera eller dansa med varandra tills reaktionen har nått en equilibrium eller en pseudo balanserad cykliska kaotiska tillstånd.
Den "UPPREPNINGAR" nummer dialekt styr hur många cykler simulering utförs per bildruta. Om din simulering är inte tillräckligt snabbt och du vill se vad mönstret skulle se ut om tiden var påskyndas, öka detta antal. Tänk dock på att detta drastiskt kommer att påverka app verklig-tid utförande. Så du kan alltid skruva upp detta nummer i början och när du har hittat system params som ger intressanta resultat kan du alltid sänka detta nummer tillbaka till 1.
"DT" nummer dialer styr simuleringens tidssteg. Lägre tid stegvärden kommer att ge bättre (mer exakt) simuleringsresultat. Jag håller oftast detta nummer nedan 0.5.
"DU", "DV", "DF", "DK" nummer dialers kontroll modellparametrar RD systemet. Läs mer om vad dessa värden menar och hur de påverkar systemet, kolla in: http://mrob.com/pub/comp/xmorphia/
Den "SRC PWR" nummer dialekt styr påverkan av ingångskälla bilden. Det här värdet styr i inflödet av ett av ämnena i den kemiska reaktionen. Prova på positiva och negativa värden att se hur de påverkar simuleringen!
"Djup" skjutreglaget kontrollerar höjd deplacement multiplikatorn i punkt rutnätet. Varje punkt i rutnätet representerar en virtuella sensorn i rymden som mäter koncentrationen av ett av ämnena i RD-systemet (i detta fall U). Ju högre koncentrationen av U vid en viss punkt, desto mer offset (lodrätt) blir punkten i rutnätet i rymden. Således skalar "djup" reglaget vertikala förskjutningen av punkterna som rutnät.
Panelen "RENDER" innehåller olika visualisering kontroller. Den "FS" växla till höger om etiketten "RENDER" tillåter att appen blir fullscreen.
"Rita utdata MESH" växla tillåter användaren att Visa mesh som skapas och exporteras. Jag skulle rekommendera att använda detta endast när du är redo att generera några utdata, annars hålla bort när du använder app.
"DRAW POINTS" Växla Växla mellan rendering poäng och en yta. Jag gillar estetiskt punkter och tycker det är bättre för att se förskjutningen av maskan.
Andra skjutreglagen ("Storlek", "FÄRGPALETT" och "Färg OFFSET") kan användas för att ändra estetiska av visualisering. Ibland kan du få en bättre känsla av djup och struktur genom att växla upp de färger som används i visualisering.
Panelen "PRESETS" innehåller olika förinställningar som producerar visuellt intressanta mönster. Genom att trycka på en av växla i panelen, du aktivera förvalet och gäller den förinställda parametrar för simuleringen. Jag skulle starkt rekommendera cykling genom dessa förinställningar och lära känna hur olika värden av avskiljare, DU, DV, DF och DK påverka systemet!
Så spela med app och generera ett mönster som du tycker är intressant! När du är redo att exportera geometri, tryck på knappen "Exportera MESH + MEL". Detta genererar ett stängt nät från det aktuella läget för visualisering. Mesh sparas i datamappen: data/lager/GreatScottLater/tillgångar/modell