3D tryckta labyrint kontrolleras av din Android-enhet (8 / 9 steg)
Steg 8: Programmering Android
Hämta filen imagineering_maze.apk nedan på din Android-enhet och följ instruktionerna på botten av denna länk om installation av icke-kommersiella program. Om du har något intresse av att lära sig hur lätt det var att skapa vår labyrint kontroll app eller hur du kan skapa din egen kan du hoppa över resten av detta steg.
Detta är vår första erfarenhet med MIT App Inventor 2 ( AI2 ) men inlärningskurvan var inte dålig. Kodblocken fungerar mycket som de i grunden som vi använder mycket. AI2 är en online editor som låter dig designa din apps i webbläsaren datorn och testa ut dem på din Android via en wifi-anslutning utan att behöva installera varje förändring. Att titta in vår kod, få kontoregistreringen AI2 , sedan ladda imagineering_maze.aia filen till din dator. Kom ihåg APK filer finns program som körs på din Android och .aia filer är AI2 design filer som fungerar på din dator.
Från skärmen AI2 projekt Klicka på projekt, Välj Importera projekt (.aia) från min dator och navigera till filen imagineering_maze.aia (förmodligen i nedladdningar). Du bör nu ha vårt labyrint projekt på datorn. Låt oss ta en titt.
I fliken design (växla mellan design och block med knapparna i övre höger på skärmen) ser du har vi bara 2 synliga komponenter (ListPicker1, Canvas1) och 3 icke-synliga komponenter (OrientationSensor1, BluetoothClient1, Clock1). Dessa är alla vi behöver som när vi får bluetooth parat inte behöver vi röra skärmen igen eftersom orientering styr programmet.
Växla till blocken fliken och vi kommer att diskutera de olika grupperna av kodblock börjar från toppen.
Den första gruppen är det att hantera ett irriterande felmeddelande som dyker upp som säger "bluetooth inte är ansluten" även när det är självklart eftersom du styr labyrinten. Andra har nämnt detta på forumet men inga lösningar ges så vi bara ersätta meddelandet med en tom en.
Den andra gruppen fyller listpicker med tillgängliga eller tidigare bluetooth-anslutningar när listpicker tappas.
Den tredje gruppen av block körs när du väljer en anslutning i listan. Först kopplar alla tidigare anslutning som en försiktighetsåtgärd. Då är det attemps att ansluta med den anslutning som du har valt.
Den fjärde gruppen är en timer som kontroller en gång per sekund för att se om du är ansluten eller inte och resultatet visas i textområdet listpicker.
Den femte gruppen av block är där vi leta efter läggning sensor förändringar och skicka nya positioner över bluetooth-anslutningen i formatet Arduino väntar.
Försök ansluta din android-enhet med hjälp av AI följeslagare och se vad skärmen ser ut. Du kan driva upp Arduino (om du har skissen laddade) och prova labyrint kontroll.
Vi tittade på många tutorials att få bitar vi behövde för att få vår app fungerar men i slutändan är det verkligen enkelt att sätta ihop. Vi hoppas du provar din egen app.