64 pixel RGB LED-skärm - en Arduino klon (4 / 12 steg)
Steg 4: C ++ källa koden
#include < stdio.h >
int main(void);
void do_something(void);
int main(void) {
do_something();
}
void do_something(void) {
/ * Kommentar * /
}
Arduino IDE kräver inte detta steg, som funktioner prototyper genereras automatiskt. Därför kommer inte funktionen prototyper visas i koden som visas här.
Bild (1): setup() funktion
Bild (2): spi_transfer() funktion med hjälp av hårdvara SPI ATmega168 chip (går snabbare)
Bild (3): framebuffer kod med en timer1 overflow avbryta.
Delar av koden som har ett något kryptiskt utseende för nybörjare t.ex. medan (! () SPSR & (1 << SPIF))) {} använder de MCU register direkt. Detta exempel i orden: "medan den den SPIF-biten i registret SPSR inte anges gör någonting".
Jag vill bara understryka att för standard projekt det inte är verkligen nödvändigt att ta itu med dessa saker så nära besläktade med hårdvara. Nybörjare bör inte bli skrämd av detta.