900 LED-skärm (7 / 8 steg)
Steg 7: Snake spel
Men egentligen, jag tror den orm spelet är den coolaste lite kodning bakom denna LED panel. mest för att det är den mest interaktiv. För er som inte kanske vet, snake spelet är en typ av spel som blev allmänt populär på gamla Nokiatelefoner där du kontrollerade en "orm" som sprang runt på skärmen, ungefär som på bilden du ser i det här steget (tagen från telegraph.co.uk)
Målet med spelet är att ha din orm äta en bit mat som visas slumpmässigt någonstans på skärmen. Om du framgångsrikt åt maten genom att ha din orm stöter på det, skulle din orm växa längre längd. Fångsten och vad gjorde spelet knepiga var att (åtminstone i versionen jag spelat) du kan inte köra din orm in i väggen på skärmen eller till sig själv, annars det skulle dö. Spelet fick också gradvis snabbare tempo som du framgångsrikt åt mer och mer mat. I grunden var det en av de beroendeframkallande spel som verkar superenkel i princip, men är mycket svårare i verkligheten (gillade 2048 eller Flappy fågeln).
Det var långt att Tommy utformade denna orm spel genom att utnyttja Structs och Länkade listor. Genom att hålla reda på om huvudet var för närvarande beläget på 30 x 30 displayen, skulle han ställa en "Aktivera"-parameter som anger att särskild LED skulle vara ormens ljusare färg snarare än bakgrundsfärgen. Hans nummer håller koll på hur länge är orm är och sedan bara sätter (föregående) svansen ormen tillbaka till bakgrundsfärg när hans loop bestämmer att längs hela ormen från huvud till svans visas på skärmen.
I koden kontrolleras på varje slinga genom, för att se om det är dags att uppdatera värdena på skärmen baserade svårigheten. Svårigheten är mängden fördröjning mellan varje gång du visuellt se ormen flytta ombord LED. När du äter mer mat, denna försening minskar (tillsammans med ormen ökande längd), öka spelhastighet och svårigheter.