Algoritmisk buller maskin
Du kan använda bit-shifting som ett alternativt sätt att skapa "musik". Denna princip kan du pressa så mycket processorkraft som möjligt ur Arduino samtidigt skapa nya och intressanta effekter. Utmaningen ligger i att komponera genom bitshifting. Detta är ett exempel på hur sådan sammansättning skulle kunna se ut:
OCR0A = ((-t&4095) * (255 & t * (t & t >> 13)) >> 12) + (127 & t * (234 & t >> 8 & t >> 3) >> (3 & t >> 14)); av tejeez
Jag har gjort här om du vill utforska följderna av att ändra de olika parametrarna i bitar. Detta gör det möjligt för mig att se hur de påverka de övergripande ljudegenskaper och gör att jag kan prototyp nya kompositioner. De olika parametrarna ändras genom de 4 potentiometrar. En potentiometer att välja den nuvarande algoritm och de andra potentiometrar att ändra parametrarna för det. Även om ljuden kan anses vara rå, det ganska engagerande att experimentera och spela med.
Poäng:
Detta projekt bygger på Duane banker kod. Han gör ett bra jobb på kreditering sina källor, jag vill bädda in dem här för referens: original tunes producerades av Viznut och av andra svar på hans ursprungliga blogg inlägg här - den ursprungliga Arduino porten avslutades av Arduino Forum användare Stimmer. Duane banker används synth Schematisk finns i denna instructable plus en anpassad version av timingfunktioner i koden. Jag antog sin kod och modifierade de olika algoritmerna så att du kan leka med deras parametrar och få en känsla av hur det påverkar ljudet.