SquawkBox - en algoritmisk beat box med en leksak diktafon
Alla dessa funktioner lät intressant för en beatbox-liknande anordning, och de är också mycket billig ($6 nya på den lokala Target butiken).
Den övergripande idén är att använda en Arduino Nano som beatbox hjärnor, och att använda modifierade Yada Yada leksaker som de enskilda röst modulerna. Detta kräver en hel del omarbetningar, eftersom jag kommer att vilja bevara det mesta av funktionaliteten i bandspelaren medan helt omarbetat förpackningen.
I en nyligen projekt hittade jag ett intressant sätt att interagera med beatbox-liknande maskiner. Istället för att använda en typisk "pad" gränssnitt, använde jag ett tvådimensionellt rutnät "förinställda mönster" för röst rytm urval. Användaren kan välja en approriate fras och flytta dem för att generatively skapa ett beat. Resultatet är en mycket mer dynamisk än att helt enkelt spela förinställningar och tillåter spelaren att finjustera prestanda utan de pinsamma snubblar som kommer med realtime programmering.
Jag vill prova en idé som jag haft länge, men var aldrig i stånd att genomföra. Jag vill ha en "auto-post"-funktion som kommer att slumpmässigt spela in nya ljud i olika röster, kunna skapa ghost rytmer och melodier som en del av sin verksamhet. Detta skulle naturligtvis få i vägen för att skapa en standard beat, så i detta läge bör vara väl märkta och lätt besegrade.
Slutligen, för att få det att fungera med annan utrustning som jag har, jag vill se till att det kan vara externt klockade. Använda en av de avbrott-kapabla stiften på Arduino bör göra detta enkelt, och extern klockning tillåter mig att faktiskt använda den för att skapa musik.
Aggressiva plan, men jag är upp för det!