Ambient Occlusion Rendering i Maya (4 / 5 steg)
Steg 4: Render, Tweak, återge, Tweak, återge
Woohoo! ÅTERGIVNINGSTID! Klicka på återge ikonen (ser ut som en direktör FJÄLLPANEL) och BAM! Vi har en rå render.
Som standard har Mayas ocklusion passera konservativa inställningar att hålla render gånger ner. I sin tur är render kvaliteten inte bra. Men vi kan justera ett par parametrar och göra det bättre. Kan göra detta meow.
I Attributredigeraren, klicka på den pil / låda ikon till höger om parametern "Ut färg". Nu visar Channel Editor parametrarna som vi kommer att byta. Vi kommer att tweaking prover, sprida och Max avstånd.
Det är svårt att exakt säga vad dessa parametrar motsvarar eftersom jag inte vet det inre arbetet på Maya's AO rendering algoritm. Men jag ska förklara vad dessa parametrar göra render kvalitet.
Genom att öka proverna, ser din render mindre bullriga och kornig. Genom att minska spridningen, kommer din render ser ut som om kontrasten höjdes. Genom att öka Max avståndet från 0.000 noll värde minskar Maya hur långt sträcker sig skuggorna. Värdet 0.000 representerar i huvudsak infinity.