Animatör Gadget för NeoPixels (4 / 6 steg)
Steg 4: Control Interface
Det finns fem potentiometrar i gränssnittet fysisk kontroll. Rota fallet hade färdiga hål lagt ut nästan perfekt för detta gränssnitt. Kortplats för sju-segmentet displayen passa LCD-skärmen nästan perfekt med utrymme kvar för reset-knappen. Och hålet som används för att hysa alla viktiga snooze-knappen passar 12 pixel ringen.
Kontroll knoppar
- Menyval - övre vänstra
Värdet från denna potentiometer kontroller som animation är aktiv. - Variabel. -Nedre vänstra
Detta reglage används för att justera ett värde till exempel hastighet, mängden blekna, slumpmässighet etc., vad du programmera värdet att påverka. - R-G-B Färger - tre knoppar på längst upp till höger
Tre vreden över övre högra används främst till att kontrollera lysdioderna röda, blå och grön (RGB) färgvärden. (Även om jag inte visar det i den här guiden kan du också skapa en struktur för kontroll av två steg där dessa knappar ange färg i del-, sedan styra tre fler värden i del två.)
Projektet använder två storlekar av rattar (en för meny-Välj och en annan större knopp för variabel-skaderegleraren) medan tre RGB potentiometrar kala. Detta verkar fungera bra för nya användare. Det gör åtskillnad mellan de tre separata funktionerna av utseende.
Display och avläsning
Displayen är en standard 16 x 2 alfanumerisk display med en RGB-bakgrundsbelysning.
Den översta raden visar vanligtvis (från vänster till höger)
- * "Menyn steg" aka markerade animeringen, (ex: m1 eller m23)
- * Röd, grön och blå värdena i 0-255 format (r255g123b231)
- Exempelkoden sätter displayen i "vänsterjusterade" läge. Detta innebär att displayen expanderar och kontrakt som grundar sig på värden - det skulle kunna använda som få som de första nio slots, eller alla 16.
Den nedersta raden visar tips och ledtexter för användaren. De bör hjälpa användaren förstår hur man kör gadgeten. Vanligtvis är förklarar det här meddelandet nu vrida reglaget "variabel" kommer att påverka animationen.
I mer komplexa scenarier (visas inte i exemplet koden), kan dessa regler bryts och extended. När jag program för mitt eget bruk detta är egentligen inte ett problem. Men när andra människor har använt gadget, jag tycker att det är mycket viktigt att upprätthålla en konsekvent struktur till gränssnittet mellan alla animationer,