Animerade Halloween onda ögon (3 / 7 steg)
Steg 3: Skapa Animation
Videon ovan ger en "mycket" kort översikt över hur du skapar animeringen.
Stegen är följande;
1. med kalkylbladets i den bifogade filen EvilEyes.zip nedan "Eyes5.xlsm". (Ja, revidering 5. Det tog 5 går att använda det "i ilska" att få spridning blad och code generation arbetar optimalt. Hemligheten är anslutningen mellan ram titel och motsvarande #define. Det gör att sätta ihop en serie bildrutor lättare och snabbare).
2. Klicka på kalkylbladet "Källa". För varje par av 'Ögon' färg ledde den givna pixcel röd om du önskar motsvarande i 8 x 8 ledde matrisen som är upplyst för denna animeringsbildruta. (I videon du kan se mig att sätta eleven i den första bildrutan höger öga. Ber om ursäkt det är ingen mus syns det var min första gå på med hjälp av Microsoft Expression Encoder 4)
3. en gång komplett, flytta till arbetsblad "Detaljer" och fylla i hur många animeringar du vill koda. Tryck sedan på knappen "Generera kod".
4. efter generation är komplett spridning blad flicks till kalkylbladet "Kod". Rättvis pressa Ctrl-A för att markera allt och sedan Ctrl-C för att kopiera alla koden till Urklipp.
5. Aktivera Arduino IDE. Jag antar att du redan har öppnat EvilEyes2.ino. Sedan klistra in över toppen av den befintliga koden. CTRL-V. Som i videon.
6. skapa din animering av kopplas ihop många ramar in en "film" (du behöver bara använda vänster öga som referens, ramen plockar automatiskt nästa post i matrisen för rätten synar), att välja hur länge du vill visa bildruta för och hur ljust du vill att den ska visas på 8 x 8 matris.
7. sammanställa, Hämta och kör.
8. Upprepa steg 6 och 7 tills du är nöjd med din "film".
Fullständiga instruktioner finns i kalkylbladets i kalkylbladet märkt "Detaljer".
Anmärkning: För automatisk kodgenerering att arbeta, kalkylbladets behöver makron aktiverade. Om du är orolig för VBA, hålla makron av öppna kalkylbladets och tryck på Alt-F11. VBA-redigeraren öppnas och du kan tillfredsställa dig själv finns det inget oförutsett i koden.