Anpassningsbara elgitarr / Design process (3 / 10 steg)
Steg 3: Design modellering
Översikt:
Innan du börjar bygga din 3D-modell, ta dig tid och tänka på hur du ska fysiskt göra dina objekt. Som sagt tidigare, jag ville kunna bygga detta för hand som med CNC så jag behövde att utforma det göras med en hand router, gemensamma sågar och handverktyg. Detta begränsar vilken typ av ytor jag kunde använda till tillgängliga router bit storlekar, faktiska borr storlekar etc. Om du designar för exklusiva CNC, öppna dina ytbeläggning alternativ ganska lite. Du kan göra vissa fri form ytbeläggning för handgjorda objekt men tänk bara på din fysisk modellering skicklighet nivå och hur mycket tid du är villig att sätta medan faktiskt göra det.
Första steget: Att skapa 3D-yta
Jag tänker inte gå in på några särdrag av 3D-modellering eftersom alla verkar använda något annat och det finns gott om tutorials för dem alla. Jag använder Autodesk Alias för modellering men alla program som skapar yta lämplig för CNC är bra.
Starta genom att redogöra raksträckan på utsikt du skissat upp med din 3D-kurvor och skapa en grov 3D-yta. Dessutom börjar lägga ut några av de off hyllan komponenterna som måste passa in din design så att du kan se till att lämna tillräckligt med utrymme för dem. Försök att inte fastna i avrundning alla kanter och spendera en massa tid med små detaljer på denna punkt. Bara få något befriat från splintved som är ganska kantiga. Snurra det runt och titta på det ett tag. Titta på det från alla vinklar och se om något ser konstigt. Ibland kanske vad du skissar i en vy inte ser så bra i en annan. Ta din tid och justera din design så att det ser bra ut i alla vyer. Införa några detaljer och kanske göra några skärmdumpar eller snabb renderingar av din grov form. På denna punkt om du inte något fortfarande helt rätt, kan du göra några fler skisser över din 3D skärmdumpar eller renderingar. Prova några olika skisser för att räkna ut problemområden och anslut dem tillbaka till din 3D program och göra ändringar.
Andra steget: Slutföra utformningen
När allt ser bra ut från alla vyer, är det en bra tid att lägga till några slutliga detaljer och göra några renderingar av ditt objekt. Detta är typ den sista kontrollen att allt ser bra ut och när du är nöjd med hur det ser ut i renderingarna, du kan börja tänka på att göra en riktig prototyp. Fortfarande inte nöjd? Ta dig tid och göra ändringar i modellen. Det är alltid lättare att ändra det nu än i en fysisk modell. Också dubbelkolla att alla dina mätningar av den hyllan poster passar i deras förlägger, såväl som övergripande dimensioner är korrekta. Det suger verkligen för att fräsa ut något bara för att finna att något inte passar.