Ansluta Neuroskys 12Sprints mobil med PJRC's Teensy
Handledning för att ansluta en Teensy och NeuroSky 12Sprints mobil med en BlueSMiRF Silver bluetooth-modul.
Material som behövs:
- Teensy (I denna tutorial, jag använder det Teensy 3.1, men du kommer att kunna använda denna tutorial med andra versioner av Teensy)
- BlueSMiRF Silver bluetooth-modul
- Ett sätt att ansluta två, såsom: bakbord, Hemmi14 tråd, manliga headers
- En dator med bluetooth-kapacitet (eller en bluetooth USB dongle för att lägga till bluetooth-funktion till datorn)
- En Terminal programvara, till exempel CoolTerm eller RealTerm (denna tutorial använder sig av CoolTerm)
- Neuroskys 12Sprints Mobile headset
Intro:
NeuroSky 12Sprints Mobile är Neuroskys EEGEN headset som är bluetooth-kompatibel (det är färgat svart, i motsats till deras 12Sprints, som är vit och inte är bluetooth-kompatibel). Det utgångar EEGEN rådata samt "eSense" värden för Meditation och uppmärksamhet. Dessa eSense värden bearbetas inuti headsetet och, även om NeuroSky inte avslöjar de algoritmer som de använder, dessa värden verkar faktiskt menar vad de ska.
Teensy är ett bra verktyg för att arbeta med 12Sprints Mobile. Det är mindre och mer kraftfull än många Arduinos (speciellt de som är nybörjare-vänlig). Den extra processorkraften gör att du kan bearbeta den 12Sprints mobila rådata mer än en Arduino kanske.
BlueSMiRF Silver är en bluetooth-modul från Sparkfun. Onboard chip som gör den faktiska bluetooth-kommunikationen kallas RN-42. Detta chip tillåter trådlös kommunikation upp till 18 meter. BlueSMiRF guld är liknande men använder RN-41 chip, som har en räckvidd på 100 meter men drar mycket mer ström. Om du inte behöver din Teensy att kommunicera mer än 18 meter från 12Sprints mobil, bör du välja BlueSMiRF Silver att spara på batteriet. De Bluetooth Mate Silver och guld styrelserna är samma som BlueSMiRF Silver och guld styrelser men med stiften i en annan ordning (att göra det mer kompatibelt med Arduino Pro styrelsen).
Översikt:
Först avgör du MAC adressen eller unik identifierare för headsetet 12Sprints Mobile. Använda denna adress, kommer att du göra det BlueSMiRF utseendet att ansluta till detta headset så snart den är påslagen. Varnas dock när du konfigurerar din BlueSMiRF för att leta exlusively för headset, det inte kommer att kunna ansluta till din dator om du återställa den till fabriksinställningarna.
Då du kommer hardwire din BlueSMiRF till din Teensy, så att två kan kommunicera och så att BlueSMiRF kan drivas av Teensy.
Nästa du Anslut BlueSMiRF styrelsen med datorn och konfigurera den med din terminal programvara (t.ex. CoolTerm).
Slutligen kommer du testa anslutningen med hjälp av en exempelkod som läser EEGEN data från 12Sprints mobilen!