Använda en mus i QBasic program (3 / 3 steg)
Steg 3: Redigera filen Template
Nu är redo vi att börja redigera. Det gör helt enkelt flytta markören till den rad som lyder "Ange din kod här" och, du gissade det; Skriv in din kod här! När det gäller vilken kod du ska ange, Tja, det beror på vilken typ av program vill du skapa, även om jag vanligtvis börjar med kommandot "Mus 1", som bara visar muspekaren som tidigare nämnts.
Kom ihåg dock att inte kanske du vill visa markören alls! Anta exempelvis att du vill skapa den senaste, största SLAMMIN' ny versionen av arkad klassiska "Pong". För ett spel som detta, kan du använda musen flytta din "paddel" runt, helt enkelt genom att läsa "H" samordna (med kommandot "Mouse 3"), och sedan placera paddeln därmed. I denna situation, skulle muspekaren bara få på sätt om det var synliga, så det finns inget behov av att visa det alls!
För en meny- eller knappen-driven ansökan men, kommer du definitivt vill visa markören, så att du vet vad du är att klicka på! Kom bara ihåg att dölja markören (med "Mus 2") innan du skicka text eller grafik på skärmen, så att det inte garble någon av teckningen. Du kan alltid aktivera markören igen av uppringande "mus 1" när som helst!
Att göra din program svara på särskilda åtgärder, till exempel knapp klick, du kan använda uttrycket "Om" som följande;
"OM B = 1 DÅ..." Detta innebär att göra något när den vänstra knappen trycks. Använd "B = 2" att avlyssna den högra knappen, "B = 3" för båda, eller ens "B > 0" Aktivera på valfri kombination av knappar! Se exempelfilen "QBMOUSE. BAS"för fler exempel på detta och andra tekniker för gränssnitt med musen.
Om när som helst verkar det att programmet bara inte är svarar på musen alls, är det förmodligen eftersom du inte har kallat "Mus 3" innan du försöker använda B, H eller V värden. Kom ihåg att du måste läsa musen först, för att säkerställa att dessa värden är korrekta och aktuella! Thats varför jag vanligtvis gör kommandot den första satsen i en loop, bara så jag vet musen variabler är alltid up-to-date!
En annan händig knep jag har hittat är att sätta följande rad någonstans inom huvudloop för ditt program:
"Mus 3: leta upp 1,1: skriva ut B; H; V"detta bara läser musen och skriver ut värden av musknapparna, horisontella & lodräta koordinater upp i övre vänstra hörnet av skärmen, så att du kan direkt se vad som händer med musen. Detta hjälper oerhört med utveckling och de buggning, och när projektet är slut, du helt enkelt bort raden, och du är redo!
Det borde nästan göra det! Som jag nämnt tidigare, kolla programmet prov, och verkligen försöka få grepp om precis vad som händer med musen innan du börjar. Och som alltid, kontakta mig på; flurng med frågor eller kommentarer! Men framför allt ha kul!!!