Användbara gester - skulptur serien (20 / 20 steg)
Steg 20: Slutförande och reflektion
Detta projekt hamnade mycket långt från där den började.
Det finns många mindre förbättringar och ändringar jag skulle göra, men det kan bli grunden för en större skulptur eller en trappa upp i både storlek och komplexitet av dessa grundläggande former för att bättre illustrera några av de teman som den innehåller. Känns kontrasten mellan de tre stycken kan vara ännu starkare, med progression mellan dem gjorde ännu mer tydlig och skarp.
Nedan har jag kopierat något mer att skriva om denna serie (f), på den mycket off-chans som du vill läsa längre pladder, har redan gjort så här långt...
Tack för läsning!
Den användbara gester serien utforskar den mänskliga instinkt bakom vår användning av den materiella världen som en förlängning av kroppen, och hur de saker som vi skapar i sin tur formar oss över tid. Serien innehåller tre primitiva typer av verktygstillverkning – verktyg för tillverkning, verktyg för transport och verktyg för att bygga gemenskap-representeras av en hammare, hjul och skål.
Vår enorma verktyg beslutsfattande förmåga placerar unikt oss att forma naturen med allt mer komplexa teknik. Vad är slut-spelet av denna innovation? Användbara gester försöker ställa frågor om världen skapar vi för oss själva när vi går längre och längre från våra djur rötter. Serien använder handsnidade valnöt och CNC-frästa akryl som konceptuell bokstöd för gjuten brons objekt i centrum.
Trä bitar som representerar en mycket intim, gestikulerande relation med naturliga material och primitiva utformningen av dem är hand-bildade. Brons lappar är kärnan i skulpturerna – en klubba, ett hjul och en skål – de är kraftfulla, gamla verktyg som kom som vi gått bortom våra grundläggande djurs interaktioner med den materiella världen. Med vår stora hjärnor och stå i motsättning tummarna är dessa brons verktyg analogt med ett spindelnät – en naturlig utlöpare från våra kroppar i den materiella världen. Att skapa en tålig objekt kräver vårt intellekt, skicklighet, förfining och hantverk – men det är fortfarande en del av den naturliga, materiella världen som ett nytt meltable, åter alloyable. Akryl bitar representerar platonisk former tas bort från den materiella världen helt, som vår teknik och precision maskiner gör att vi kan skapa mycket tekniska maskiner och sociala verktyg. Till slut tar detta bort oss från ett direkt engagemang med den naturliga världen, som vi omger oss i lager av idén, artefakt och list.
I serien spelar med andra artisters användningen av råmaterial som en uttrycksfull medium. Det lånar från Isamu Noguchi den råa kraften av materialitet och materiella relationer som syns i hans snidade stenskulpturer. Bitarna ser också att Constantin Brancusis serie abstrakt brons och trä skulpturer, och deras samspel av staplade geometriska former och materialitet. Andy Goldsworthy naturliga arbete är en viktig inspiration som också-en ikon av förgängligheten av vår skapelse och hybris att göra något vackert. Det bygger också på litteratur från evolutionsbiologi, arkeologi och psykomotoriska lärande från författare som Tim Ingold, Stewart Brand, Frank Wilson, André Leroi-Gourhan, och andra.