Användbara gester - skulptur serien (5 / 20 steg)
Steg 5: sandgjutning skål
Tanken jag hade i åtanke var att ha en skål som svävar ovanför händerna jag hade ristade, vilket skulle ge en magisk kvalitet till förhållandet av de två objekten. Att kvalitet är exakt hur magisk tror jag vad vi kan skapa från våra händer är så kändes det som ett lämpligt sätt att göra skulpturen. Jag utformade en sfärisk extrudering modell för mina händer, och skär den i DMS, som du såg i föregående steg.
För skålen, jag matchade diametern på området i händerna för den yttre diametern av skålen och valde en väggtjocklek på ca 0.2" för skålen, som möjliggör bra flöde av smält brons i sandgjutning utan mycket krympning. Genom att matcha diametrar, skulle jag kunna bygga en liten bas under skålen som inte skulle vara synlig, eftersom krökning skulle blockera vyn av den. Det skulle göra skålen verkar som om det magiskt svävande.
Jag använde Epilog laserskärare att ta mått direkt ur CAD och skär dem i mallar som jag kunde använda för att kontrollera min dimensioner på trä svarven som jag vände skålen för mitt sandgjutning mönster. Jag vände skålen från ett block av hög densitet skum, kontrollera mot mina mallar för storlek.
När mönstret var klar, tog jag det ner till gjuteriet på Stanfords Produkt insikten Lab där jag skulle kasta den i brons. Detta betydde "RAMMA upp" mönstret i en snapin kolv med fet sand packas runt den som håller sin form när du komprimerar det av bultande sanden runt mönstret. Sedan mönstret tas bort, och gates, löpare och ventilerna skärs så att material att flyta smidigt in i mönstret och fyll den helt. Under tiden värms ugnen brons väl över sin smältpunkt. Du kan se temperaturen vid 2029 * F vid sista kontrollen innan vi "kidnappad" degeln att ställa upp för hälla. Hälla är farligt och inte fångat på film för bildupplevelsen, men som hänt på omkring 1980 * F.
Efter hälla, delarna rengörs och grindar, löpare och vädrar bort för att förbereda för efterbehandling och efter bearbetning.