Arduino allt-i-ett-fjärrkontroll (4 / 5 steg)
Steg 4: Förbereda vår kod: menyer och undermenyer
För att kunna skicka koder vi behöver visualisera vad är vi skickar, kommer vi att skapa en meny med alla funktioner (eller undermenyer) vill vi använda.
Att skapa en meny är det lätt, men det kan vara ganska förvirrande, jag har lagt till massor av kommentarer om funktionerna av varje del i huvudkoden.
Jag skulle ha velat använda ett bibliotek men istället jag byggde det allt i ett enda monolitisk program så du behöver inte ladda ner något annat, så det är lättare att lära sig hur det fungerar, att skapa en meny är helt nyttig och en must-learn uppgift för varje programmerare.
Menyer:
När du öppnar filen koden, den första sak du vill leta efter koden som visas på den första bilden omgiven av en grön fyrkant, kommer konstanter gränsen domänen för menyer och undermenyer, ange antalet menyer du vill skapa du har att beakta det att en meny 0, vilket innebär att om vi ingång 2 , programmet räknar med att ha tre menyer.
Se tredje bilden för att göra dig själv en uppfattning om hur gränserna fungerar, i princip, om du försöker läsa en matris som inte existerar, eftersom det är utanför domänen, programmet kommer att märka det och kommer du tillbaka till ursprungsläget.
När detta har skett, måste du ange namnet på menyerna på menyn char matrisen (se bild 2), koden är avsedd att ha tre menyer, men du kan lägga till så många du vill av upprepande struktur 4: e bilden och de motsvarande justeringar i matrisen och domänerna.
Undermenyer:
Undermenyerna kommer att vara alla som finns i en matris, så måste du skriva varje meny funktioner i undermenyn arrayen, då måste man ange gränserna för dessa undermenyer på kod omges av gröna torget, naturligtvis om du lägger till eller ta bort menyer som du har att lägga till eller ta bort denna konstanter.
Koder:
Programmet är utformat för att spåra din position i matrisen menyn/undermenyn, till exempel om du ändrar menyn, det är variabeln ändras också, så, när du trycker på knappen Välj du skickar meny och undermeny index, där du är, att koden skickar funktion så det kan välja mellan en rad fall att hitta koden som matchar denna funktion inne i menyn.
Att sätta de koder du behöver bara kopiera och klistra in koden erhålls när man läser remote signalerna till motsvarande meny och undermeny fall. (se bild 5), måste du betala uppmärksamhet så funktion index matchar målnummer eller fjärrkontrollen kommer att vara ett kaos.
När du är klar med allt detta spara den och du har din egen kod.