Arduino Analog Signal Graphing på en TFT pekskärm (3 / 3 steg)
Steg 3: Ladda upp skiss och starta graphing
När du kompilera och ladda upp skissen, börjar TFT displayen Rita tre grafer. Översta grafen representerar foto resistor signalen och varierar beroende på ljusnivåer. Du kan enkelt spika denna graf genom att täcka foto motståndet med fingret.
Center diagrammet representerar ljudsignalen. Denna vågform ritas som en linje graf med en originalplan (nollpunkten) mitten av vågformen.
Stapeldiagrammet botten är också ljudsignalen utom data har ändrats för att vända alla negativa värden positivt. Om du kör de två diagrammen i samma riktning kommer du att se att någon stegring i center diagrammet (upp eller ner) kommer att resultera i en upp toppar i nedre diagrammet; ett annat sätt att representera samma data.
Om du trycker på skärmen visas en meny med knappar för toppen, mitten och botten. Under detta är en datafångst område som visar data från den sista touch händelsen. Denna data kan användas för att Kalibrera pekskärmen. Genom att trycka på kanterna på displayen kan du bestämma rå min och max värden för x och y. Dessa värden används i skiss kod och kan effekten riktigheten av uppgifter som returneras från beröring evenemang.
Om du trycker på en av knapparna överkant, mitten eller botten visas alternativen för varje graf. Här kan du ange färg på grafen och riktning.
Ha kul och experimentera med grafritande analoga signaler!