Arduino Esplora mus (5 / 5 steg)
Steg 5: Koden
Här är koden. Bara kopiera och klistra in och din bra att gå!
Obs: Du kan visa koordinaterna musen är på att använda följetong bildskärmen, men ibland kommer det att orsaka Arduino att krascha.
#include < Esplora.h >
#include < Mouse.h >
void setup()
{
Mouse.BEGIN();
}
int oldScrollUp = 0;
int oldScrollDown = 0;
int stateTime = 0;
#define TRÖSKELVÄRDET 20
void loop()
{
int xValue = Esplora.readJoystickX();
int yValue = Esplora.readJoystickY();
Serial.Print ("Joystick X:"); skriva en etikett för X-värde
Serial.Print(xValue); skriva ut X-värde
Serial.Print ("\tY:"); skriva ut ett tabbtecken och en etikett för Y-värde
Serial.Print(yValue); skriva ut Y-värde
int leftButton = Esplora.readJoystickSwitch() & & Esplora.readButton(SWITCH_LEFT);
int rightButton = Esplora.readButton(SWITCH_RIGHT);
int scrollUp = Esplora.readButton(SWITCH_UP);
int scrollDown = Esplora.readButton(SWITCH_DOWN);
int utbud = Esplora.readSlider();
int mouseRange = karta (intervall, 0, 1023, 2, 10);
int mouseX = (xValue < TRÖSKEL & & xValue >-TRÖSKEL)? 0: karta (xValue,-512, 512, mouseRange, - mouseRange);
int mouseY = (yValue < TRÖSKEL & & yValue >-TRÖSKEL)? 0: karta (yValue,-512, 512, - mouseRange, mouseRange);
int hjul = 0;
om (oldScrollUp! = scrollUp || oldScrollDown! = scrollDown)
{
hjulet = (scrollUp! = scrollDown)? (scrollUp? - mouseRange: mouseRange): 0;
oldScrollUp = scrollUp;
oldScrollDown = scrollDown;
stateTime = millis();
}
annars om ((millis()-stateTime) % 100 == 0 & & (millis() - stateTime) > = 1000)
{
hjulet = (scrollUp! = scrollDown)? (scrollUp? - mouseRange: mouseRange): 0;
}
Mouse.Move (mouseX, mouseY, hjul);
om (! leftButton)
Mouse.Press(MOUSE_LEFT);
annat
Mouse.release(MOUSE_LEFT);
om (! rightButton)
Mouse.Press(MOUSE_RIGHT);
annat
Mouse.release(MOUSE_RIGHT);
}
Låt mig veta om du provat den! Kommentar nedan.