Arduino larm (6 / 6 steg)
Steg 6: Koden
Nu, bara ladda ner koden nedan.
Det enda du måste göra för att koden är ändra raden inringat i rött. 140 är i princip ljusvärde emellan när dörren är öppen, och när dörren är stängd. Värdet sjunker under 140 när dörren öppnas, ställa in larmet. Men du kommer att behöva ändra detta nummer eftersom belysningen i ditt hus kommer att vara annorlunda från min. Du kan även behöva växla i < symbolen till > om dörren öppen ljus värde är högre än när stängt.
om (sensorValue < 140) {
Det är därför jag nämnde tidigare att du bör ha erfarenhet av Arduino innan du gör detta projekt, eftersom detta kräver felsökning på en något mer komplicerat nivå än ditt eget eller någon annans komfortzon.
Också, om du inte använder samma GPIO stiften som mig, du har att läsa detta. Direkt efter importera flytande kristall biblioteket, ser du denna kodrad:
LiquidCrystal lcd (12, 11, 10, 13, 6, 7);
Detta är att säga att stiften ansluten till LCD-skärmen är 12, 11, 10, 13, 6 och 7 på Arduino styrelsen. Hänvisa tillbaka till listan på steg 3. Som ni kan se, är stift 12, 11, 10, 13, 6 och 7 i ordning från toppen till botten på listan (de är fetstil för dig). Du måste identifiera vad stift gick var i ditt projekt och följa samma ordning eller så fungerar det inte. Låt mig veta om du har några frågor.
Låt mig veta hur projektet går. Kommentera ditt resultat, frågor, problem eller framtida idéer. Jag hoppas du njuta av, och jag kommer att vara tillbaka för en annan helt nytt projekt inom en snar framtid.