Arduino lasershow med Full XY kontroll (30 / 33 steg)
Steg 30: Ändra koden!
Obs: Om du har gjort det här steget utan att ladda ner källkoden - det är i en zip-fil bifogade till steg 26.
Här är några av rutinerna som ingår:
laser_on()
Vänder laser på.
laser_off()
Vänder laser bort.
SendTo (X, Y)
Skickar laser till X- och Y-koordinater. Koordinatsystem är 256 x 256 - men den verkliga upplösningen är lägre (kanske hälften) som.
draw_string ("Sträng", X, Y, räkna)
Ritar en textsträng på X, Y för antal gånger. Versaler, siffror och några skiljetecken stöds (se kod).
move_scale = X
Uppsättningar skalning (teckenstorlek) används av draw_string. Ställer in det till 2,8 ger tillräckligt utrymme för 5 tecken.
Marquee ("HELLO WORLD", tecken)
Drar en rullning markeringsramen tecken lång - text är autoscaled att passa (4 till 7 tecken fungerar bäst).
Nu för en liten tutorial - leta efter denna kod på runt linje 90:
sätta din laser kontrollkod här! void loop() köra standard laser Visa demo }
{
demo();
Arduinoen körs någon kod i det här avsnittet om och om igen. Prova med att:
void loop() move_scale = 2,8; anger textstorlek draw_string ("LASER", 1, 1, 10); Marquee ("Låt oss dra en stjärna!", 5); Rita en stjärna 15 gånger }
{
draw_string ("TEST", 1, 1, 10).
för (int loop = 0; slinga < 15; slinga ++)
{
laser_off();
SendTo (85,10);
laser_on();
SendTo (150,130);
SendTo (0,40);
SendTo (170,40);
SendTo (20,130);
SendTo (85,10);
}
Det finns en massa variabler som du kan justera och några mer rutiner dokumenteras i koden.
Gräva i och ha kul! Om du förstöra saker - du kan alltid ladda ner koden och börja om.