Arduino LCD Twitter display (1 / 5 steg)
Steg 1: Systemarkitektur
Hårdvara:
Maskinvaran bildar den Arduino gränssnitt med den verkliga världen. Hårdvaran består av en två-line teckens LCD för att visa meddelanden, en hastighetskontroll som låter uers ändra rullningshastigheten när enheten är igång och en servo manövrerade flagga som höjer när skriptet identifierar det finns olästa tweets.
Firmware:
Skiss på Arduino körs en slinga gör två huvudåtgärder. Det skickar en begäran om "status" i skriptet som körs på servern PC och väntar på ett svar som innehåller antalet tweets i listan och om det finns några olästa. Det sedan skickar en begäran om "budskap", blir texten i en tweet, och visar den rullning över displayen. Det läser potentiometern i realtid för att få önskad bildhastigheten, och höjer och sänker flaggan för att anmäla nya tweets.
Programvara:
Serverprogrammet underhåller en lista med alla tweets sett eftersom det började springa. När skriptet får en "status" begäran svarar den med antalet tweets har i listan och om det finns några olästa tweets. När den tar emot en begäran om "meddelande" skickar skriptet nästa tweet i listan tillbaka till början av listan antingen när den når slutet av listan eller när den hittar nya tweets.
Skriptet har också att hålla listan över tweets uppdaterad genom att kolla Twitter API för att få de senaste meddelandena. Detta är också timeout förekommer högst en gång var tre minuter: När skriptet får en "status" begäran, om mer än tre minuter har förflutit sedan den senaste kontrollen, det blir listan över tweets och kontroller för att se om det finns några olästa.