Arduino-pneumatisk Flight Simulator (9 / 10 steg)
Steg 9: Testa flygsimulator
Att testa simulatorn:
1. slå på strömmen till Control System vilka befogenheter att ventilen servoförstärkare.
2. slå på grafik datorn som vi nämnde tidigare.
3. Anslut röret från luftkompressorn till simulatorn.
4. göra säker din Servo ventil kablar är anslutna till ventilen servoförstärkare.
5. se till att din Feedback modul är ansluten ordentligt.
6. Anslut din Arduino via USB till datorn som grafik.
7. Öppna Serial Monitor på Arduino Sketchpad. Välj 57600-överföringshastigheten.
8. för att testa planen, skriver i befallningen en alen, såsom: p5 eller p0 eller p2.5
9. för att testa rullen, skriv i befallningen en alen som: r5 , r0 eller r2.5
Tweaking simulatorn:
Vi har gjort mycket för att finjustera simulatorn för det är bästa prestanda. Mycket av denna inställning sker genom att justera några potentiometrar på ventilen servoförstärkare. För att finjustera pneumatik, måste du ha en fast förståelse på PID control. Justera potentiometrar på förstärkaren Servo Valve kommer att bidra till att stabilisera hastighet och känslighet för pneumatik.
Att styra flygsimulator med en Joystick:
Använder mina kunskaper i programmering i .NET-utveckling, har jag tillbringat 3 dagar att göra en egen programvara som gör att du kan få ställning som en USB joystick med hjälp av DirectX API.
Vad gör programvaran?
I grund och botten gör min programvara följande saker:
1. skaffa position på en USB-joystick. Stora råa värden returneras.
2. dessa värden får skalas till en rad 0-5 (för Arduino), med en två decimala flyttal.
3. jag skrev en Omvänd konvertering som inverterar de skalade värdena. Vi måste göra omvänd konvertering annars simulatorn kommer att gå den motsatta vägen som vi ville att det skulle gå. De pneumatiska cylindrarna rör sig inåt när 5 volt ges från Arduino. Vi vill faktiskt motsatsen. Med andra ord, vill vi de utåt när 5 volt ges.
4. programmet behöver för att kunna kommunicera med Arduino i seriell COM-port med en hastighet av 57600 baud. Jag skrev en funktion som gör det möjligt att ansluta till Arduino.
5. Arduino och programvaran på datorn kommer att göra tusentals "handslag" varje millisekund. Dessa "handslag" består av rygg-och-fjärde signaler som leta efter på joystickens position och skickar kommandon tillbaka till Arduino.
Koden för detta är ganska lång och komplicerad, så jag kommer att ge det för människor som byggt sitt projekt med exakt samma metod. En gång du har redan testat din arbetande simulator, ansluta din USB-joystick och ladda ner programmet som I enligt nedan.
1. extrahera "zippade mappen" och kör Joystick.exe
Om du flyttar din styrspak runt, bör du se tabellen data i realtid.
2. "administrativa lösenordet" för programmet är: instructables
Slå till gå in nyckeln när du anger lösenordet.
3. Skriv sedan i COM-porten att din Arduino ligger på (e.g. COM4). Slå till gå in nyckel.
4. typ e och trycka enter för att aktivera joystick kontroll. Långsamt flytta joysticken att styra simulatorn.
När du vill inaktivera kontrollerna, skriv i d att inaktivera.