Arduino-pneumatisk Flight Simulator (5 / 10 steg)
Steg 5: Pneumatiska cylindrar & Feedback
Att vara medveten om att vår motion simulator skulle pivot, använde vi fästen som fritt vridas och roteras. Detta förhindrar brott eller slitage-och-tår av simulatorn.
Vi ville ha vår Flight Simulator att luta 40 grader alla sidor. Genom enkla trigonometriska beräkningar kunde vi dra slutsatsen att för oss att uppnå detta, skulle vi behöva cirka en 18" stroke cylinder. Våra cylindrar hade en 1" bore anslutna till en järn boll-socket gemensamma. De pneumatiska cylindrarna vila på stål gångjärn plattformar som är bultad på basen och cylindern själv.
Som vi nämnde tidigare, använde vi en PID control system, som behöver en feedback modul. Vi beslutade att ansluta en linjär potentiometer till våra servoförstärkare ventil. Linjär potentiometer bifogas rod pneumatiska cylindern så att den spårar var stången.
Om du väljer att använda linjär potentiometer, vara säker på att hantera dem varsamt. Dessa komponenter är bräcklig och kan bryta lätt. I själva verket var en av vår trasiga när vi fick dem med posten. För att förstärka hållbarheten av dessa sensorer, kopplade vi dem till en transparent akryl remsa.