Arduino Robot Arm bartender (8 / 9 steg)
Steg 8: Demo kod del 3: lägga till och ändra drycker
Ta en titt på . Det finns en array som innehåller alla de drycker som serveras med armen. Om du var att ersätta färgade vattnet med andra drycker blandas, som motiverar verkligen byta namn på dessa.
Sträng drinkLine [12] = {"Välj dricka:",
"Röd",
"Green",
"Blue",
"Gult",
– Rött och grönt,
"Röda och blå",
– Rött och gult,
"Grön och blå",
"Gröna och gula",
"Blågula",
"Var god vänta..."
};
Att hålla "Välj dryck:" och "Var god vänta..." intakt, ändra namnen här kommer ändra dem på skärmen. Tänk på att LCD-skärmen är bara kan visa upp till 16 tecken per rad, så allt över det inte kommer att visas.
Du kan också säga den arm som reservoarer att dra från senare i koden genom att ha det uppmanar en olika playSequence():
annat if (drinkSelectCounter == 7)
{
digitalWrite (LED1, hög);
digitalWrite (LED4, hög);
playSequence1();
playSequence4();
digitalWrite (LED1, låg);
digitalWrite (LED4, låg);
}
Denna kodsnutt i linje med den "Röda och gula" drinkLine. Om till exempel du ville det i stället tjäna röd, grön och blå, skulle du ändra namnet i drinkLine till något som "Röd grön blå":
Sträng drinkLine [12] = {"Välj dricka:",
"Röd",
"Green",
"Blue",
"Gult",
– Rött och grönt,
"Röda och blå",
"Röd grön blå",
"Grön och blå",
"Gröna och gula",
"Blågula",
"Var god vänta..."
};
Sedan, senare i koden, vi skulle lägga till den lämpliga playSequences och skriva till lysdioderna motsvarar de drycker vi tjänade som så:
annat if (drinkSelectCounter == 7)
{
digitalWrite (LED1, hög);
digitalWrite (LED2, hög);
digitalWrite (LED3, hög);
playSequence1();
playSequence2();
playSequence3();
digitalWrite (LED1, låg);
digitalWrite (LED2, låg);
digitalWrite (LED3, låg);
}
och
annat if (drinkSelectCounter == 7)
{
digitalWrite (LED1, hög);
digitalWrite (LED2, hög);
digitalWrite (LED3, hög);
digitalWrite (LED4, låg);
}
Detta är bara ett exempel på vad du kan göra. Drömma något upp, och prova det!