Arduino Street Traffic Light - set av brödunderläggen Edition (4 / 13 steg)
Steg 4: Använda en variabel
pinMode(3, OUTPUT);
När vi börjar lägga mer lysdioder, kommer vi att ha massor av pin-koder överallt. Att hålla reda på dessa pin-koder blir mer och mer irriterande och hårt. Men! Frukta inte! Programmeringsspråk erbjuder en underbar lösning: variabler
Variabler kan du ge saker namn. Det finns massor av olika typer av variabler.
Idag ska vi lära dig ett antal variabel kallas en int (kort för heltal). En int kan vara något heltal från-32,768 till 32 767.
Variabler har 3 egenskaper: typ, namn och värde.
Till exempel: int GREEN = 3;
har en typ av int, ett namn av gröntoch värdet 3.
En variabel används istället för ett värde.
Var som helst kan du vill använda en "3", du nu skriva "Grön."
* Kom ihåg: Du måste göra en variabel innan du kan använda det!
* Variabler finns i olika områden kallas omfattningar. Ett scope är området mellan en start lockig klammen {och dess matchande avslutande lockig klammen}. I vårt fall ska vi deklarera variabler alla överst i koden. Dessa variabler kallas globala variabler. En global variabel kan användas var som helst i dokumentet.
Exempel:
// variables
// variables
int GREEN = 3;// basic functions
voidsetup()
{
// setup LED modes
// we're specifying that we're going to send information to this LED
pinMode(GREEN, OUTPUT);
}voidloop()
{
// High turns things on
digitalWrite(1, HIGH);
}
// basic functions
voidsetup()
{
// setup LED modes
// we're specifying that we're going to send information to this LED
pinMode(GREEN, OUTPUT);
}voidloop()
{
// High turns things on
digitalWrite(1, HIGH);
}