Arduino text LCD animation (4 / 9 steg)
Steg 4: Bygga tank bitar i koden
Jag översatt tanken ritning i långa heltal. Långa ints ger dig 32 bitar att leka med, och så jag kunde företräda tanken med åtta långa ints, var och en egentligen bara med 15 bitar för den ursprungliga ritningen.Bit av koden för det är här. Det är lättare att läsa i ett teckensnitt med fast bredd.
Jag kunde har definierat dessa använda hexadecimala värden, men jag tänkte med Bnnnnnn binära notation skulle göra det mer lättläst.
Behöver åtta 32-bitars kvantiteter som jag kan använda för skiftande bitar runt. lång tankImg [] = {
Den ursprungliga tank bilden är i dessa värden.
((långa) B010000 << 10) | ((långa) B000000 << 5) | B000000 / / antenn tips
, ((långa) B010111 << 10) | ((långa) B011110 << 5) | B000000 / / tornets topp
, ((långa) B001111 << 10) | ((långa) B011111 << 5) | B011110 / / torn mitten med fat
, ((långa) B000111 << 10) | ((långa) B011110 << 5) | B000000 / / tornets bas
, ((långa) B001111 << 10) | ((långa) B011111 << 5) | B010000 / / trampa upp
, ((långa) B010000 << 10) | ((långa) B000000 << 5) | B001000
, ((långa) B010000 << 10) | ((långa) B000000 << 5) | B001000
, ((långa) B001111 << 10) | ((långa) B011111 << 5) | B010000 / / trampa botten, 24 pixlar totalt i slitbanan
};