Arduino + TFT = visuell musik (5 / 9 steg)
Steg 5: En anteckning på grafik
Första bilden är ett foto taget av gramophone grafiken används som en titelsida på TFT-skärmen.
Denna bild togs på TFT-skärmen med hjälp av Adafruit's TFT grafik bibliotek; Den består av ett antal linjer dragna med funktionen tft.drawLine.
Ursprungliga grammofonen ritning drogs i Inkscape. (I själva verket det drogs för en tidigare Instructable: Arduino ton musik - du kan se ursprungliga i full färg där.) För att konvertera den för TFT-skärmen det behandlades av Inkscape i rak linjesegment, och sedan de raka linjesegment drogs ut från den resulterande SVG filen av en Ruby program skrivet av Andrew, vår kod expert.
Den andra bilden är en skärmdump av sidhuvudfilen som Arduino använder att göra denna bild.
De ursprungliga musikaliska symbolerna var exporteras från Inkscape som PNG-filer av önskad storlek, sedan exporteras till PBM använder GIMP, sedan efter bearbetas av ett Ruby program (tack, Andrew) omvandlas till kod som kan användas för en header-fil. Men här är en alternativ metod som du kan använda: Adafruit har ett java-verktyg som heter Img2Code som konverterar bilder till en bytematris som kan användas som en bitmapp av Adafruit-GFX-biblioteket
https://github.com/adafruit/Adafruit-gfx-Library
För att spara SRAM-minne, läses grafik data in i progmem.
Den tredje bilden är en skärmdump av sidhuvudfilen används för dessa musik symboler. Header-filer sparas i flikarna i Arduino IDE. De kompletta filerna ingår i 'download' steg nedan.
Den sista bilden är en ögonblicksbild av bågar som ritas på skärmen.