Arduino Thumbstick styra datorn markören (4 / 7 steg)
Steg 4: Programmera arduino
#define xPin A1
#define yPin = A0#define buttonPin 12
int xPosition;
int yPosition;
int knappen;void setup() {
Serial.BEGIN(9600);
pinMode (xPin, ingång);
pinMode (yPin, ingång);
pinMode (buttonPin, ingång);
}void loop() {
buttonState();
readX();
readY();
Serial.Print(xPosition);
Serial.Print(",");
Serial.Print(yPosition);
Serial.Print(",");
Serial.println(Button);
exempel värde 500,500,0; --x, y, knappen--data [0], [1] paketdata, [2]
Delay(100); att se serievärde ordentligt
}void buttonState() {
knappen = digitalRead(buttonPin);
om (knappen == hög) {
digitalWrite 13, hög.. / / som visar knappen trycks.
} annat {
digitalWrite 13, låg.
}
}
void readX() {
xPosition = analogRead(xPin);
xPosition = karta (xPosition, 1023, 0, 0, 1920); förhindra att Invertera axel.
}void readY() {
yPosition = analogRead(yPin);
yPosition = karta (yPosition, 0, 1023, 0, 1080);
}