Arduino Tone Music (4 / 6 steg)
Steg 4: Musiknotation används i detta projekt
Det finns olika sätt att representera musiknoter i datorprogram. Vårt mål var att utforma eller anta en notation som skulle vara det enklaste för någon att använda när du anger en sträng med anteckningar för Arduino för att spela. Vi har granskat ringsignal Text överföra språk (RTTTL), musik makro språk (MML), Midi - och efter viss hänsyn utvecklat våra egna, som du ser nedan. (Om du tror att någon ändring skulle vara mer praktiskt för att skriva anteckningar, lämna gärna en kommentar med detta Instructable.)
Detta projekt använder följande regel som representerar en Musiknoteringen.
3c#4.
Tredje oktav, C skarp, fjärdedelsnot, prickade. (Streckade anteckningar spela för 1.5 x normala varaktighet.)
r8
En åttonde vila.
Oktaver
Oktaver är 1-7.
Övertangenter
Kli och lägenheter har angetts som i MML: antingen '#' eller '+' representerar en skarp, "-" innebär ett platt.
När du skriver anteckningar, det inte är nödvändigt att upprepa octave eller varaktighet om den inte har ändrats från den föregående not.
Det är, kan du ange 3 c 4 3 d 4 3 g 4 r4 för tre kvartal anteckningar och en fjärdedel resten i den tredje Oktaven, eller om du lättare kunde du ange 3 c 4 d g r och få samma resultat.
Delen av skissen som innehåller musikaliska noter ligger nära slutet av skissen, i funktionen setup(). Detta är den del du kommer ändra om du vill ange din egen toneTune. Ersätta dina musikaliska anteckningar för de som du hittar där och du kommer att komponera Arduino musik på egen hand.